Yumuşak Doku Tümörü? İyi ve Kötü Huylu Yumuşak Doku Tümörü

Yumuşak Doku Tümörü Nedir?

Yumuşak doku tümörü kas iskelet sistemindeki yumuşak doku hücrelerinden kaynaklanan yumru veya kitlelerdir. Bu yumuşak doku kitleleri köken aldığı hücrelere göre adlandırılır. Örneğin yağ dokusundan kaynaklanan yumuşak doku tümörleri lipom ve lipo sarkomdur.

Lipo yağ hücresi demektir lipom iyi huylu liposarkom kötü huylu tümördür. Yumuşak doku tümörleri iyi huylu veya kötü huylu olabilir. Yağ dokusu, bağ dokusu, damar dokusu veya eklem zarından kaynaklanabilir.

İyi Huylu Yumuşak Doku Tümörü

İyi huylu yumuşak doku tümörü genellikle kol veya bacaklarda görülen kansere dönüşme ihtimali bulunmayan masum kitlelerdir. Kötü huylu tümöre dönüşme ihtimali düşük olduğu gibi vücudun uzak bölgelerine yayılım göstermezler.

Yağ dokusu, bağ dokusu veya damar sinir dokularından köken alabilirler. Bazı iyi huylu yumuşak doku tümörler bel, boyun ve sırtta da görülebilir.

İyi Huylu Yumuşak Doku Tümörü Tedavisi

İyi huylu yumuşak doku tümörü herhangi bir klinik şikayet oluşturmuyorsa, zamanla büyüme yapmıyorsa ve 5 cm den küçük ise sadece takip edilebilir. Ağrı yapan tümörler hareketli olmayan tümörler, zamanla büyüme gösteren tümörler ve 5 cm büyük kitleler cerrahi olarak çıkarılmasını tavsiye etmekteyiz.

Bu tümörlerin bir kısmı önce biyopsi sonra eksizyon şeklinde 2 aşamalı veya direkt eksizyon şeklinde tek seferde çıkarılabilir.

İyi Huylu Yumuşak Doku Tümörü Çeşitleri:

Kötü Huylu Yumuşak Doku Tümörü

Kötü huylu yumuşak doku tümörleri kas iskelet sistemindeki yumuşak dokulardan kaynaklanan kitlelerdir. Kötü huylu denmesinin sebebi bulunduğu yerde nüksetme olasılıkları veya komşu ve uzak organlara yayılma potansiyelinin yüksek olmasından kaynaklanır.

Bu tümörler ekstremitelerde fonksiyon kaybına yol açabileceği gibi hayatı tehdit edebilir.

Kötü Huylu Yumuşak Doku Tümörü Tedavisi

Kötü huylu tümörün tedavisi cerrahi tedavidir. Tümör çevredeki sağlıklı doku ile çıkarılır. Patoloji sonucunda cerrahi sınırların temiz olduğundan emin olunmalıdır. Bazı yumuşak doku kanserlerinde kemoterapi veya radyoterapi gerekebilir.

Kötü huylu yumuşak doku tümörleri ortopedik onkoloji konseyi tarafından değerlendirilmelidir.

Kötü Huylu Yumuşak Doku Tümörü Çeşitleri:

Yumuşak Doku Tümörü Belirtileri Nelerdir?

Yumuşak doku tümörlerinin en önemli belirtisi ele gelen kitledir. Derin yerleşimli kitleler ele gelmeyebilir ve muayyende hissedilmeyebilir. Diğer önemli belirtiler ağrıdır. Eklem komşuluğu olan kitleler hareket kısıtlılığı yaratabilir.

Yumuşak doku tümörlerinin birçok hiçbir klinik belirti vermez ve tesadüfen saptanır. Eğer yumuşak doku kitlesi kötü huylu ise hızlı büyüme gösterir.

Yumuşak Doku Tümörü Tanısı Nasıl Konulur?

Yumuşak doku kitlelerinin çoğu röntgen görülmez. Eğer kitle büyükse yumuşak doku şişkinliğinin gölgesi röntgende görülebilir. Kemiğe zarar veren kötü huylu yumuşak doku kitleleri röntgende ileri aşamada görülebilir. Bu kitlelerin tanı ve takibinde ultrason ve MR kullanılır.

Tümörün durumuna göre MR ilaçlı çekilmesi gerekebilir. MR tetkiki ultrasona göre daha güvenilirdir. Ameliyat öncesi planlamada ve ameliyat sonrası takiplerde en sık kullanılan tetkik MR’dır. Kemik tutulumu olmayan yumuşak doku kitlelerinde tomografi nadiren kullanılır.

Yumuşak Doku Tümörü Tedavisi

Yumuşak doku tümörlerinin önemli bir kısmı takip edilir. Herhangi bir tedavi gerektirmez. Kötü huylu olma şüphesi varsa veya kitle büyüme gösteriyorsa ya da ağrı yapıyorsa cerrahi tedavi uygulanır.

Bu kitlelerin birçoğu iyi huyludur ve uzun yıllar büyüme yapmadan, ve herhangi bir klinik belirti vermeden stabil kalabilir. Stabil olan kitleler sadece izlem yapılır.

Aksi durumdaki kitleler biyopsi yapılarak tümörün tanısı ve çeşidi netleştirilir. Daha sonra ortopedik onkoloji konseyi tarafından nihai tedavisi planlanır.

Sonraki BlogYaş Ağaç Kırığı