Yumuşak Doku Sarkomu Tanısı, Belirtileri ve Tedavisi

Yumuşak Doku Sarkomu Nedir?

Yumuşak doku sarkomları nadir görülen ve farklı histolojik alt tipleri bulunan yumuşak doku kanserleridir. Çocuklarda nadir görülür. Hastalar genelde 15 yaşının üzerindedir.

Tüm yumuşak doku sarkomlarının klinik bulguları, MR görüntüleri ve tedavileri benzerdir. Yumuşak doku sarkomunun hangi alt tip olduğu, ancak patolojik inceleme sonucunda belirlenebilir.

Yumuşak doku sarkomlarının tanımlanmış 50’den fazla alt tipi mevcuttur.

En sık görülen yumuşak doku sarkomu alt tipleri:

• Sinovyal Sarkom
  • Rabdomyosarkom
  • Pleomorfik Sarkom
  • Fibrosarkom
  • Anjiosarkom
  • Liposarkom
  • Leiomyosarkom
  • Epiteloid Sarkom

Yumuşak Doku Sarkomu Ameliyatı

Tümör konseyi tarafından yapılan planlama neticesinde; ortopedik cerrah tarafından tümör temiz sınırlar ile tamamen çıkarılır. Sonrasın ise radyoterapi tedavisi verilir.

Eğer patolojik inceleme sonrasında temiz cerrahi sınır elde edilemezse ilgili uzvun ampütasyonu gerekmektedir.

Yumuşak doku sarkomlarında metastazların (uzak yayılım) sonuçları kötüdür. Eğer akciğerde tek bölgede metastaz mevcut ise, bu sıçrama alanı da temizlenmelidir. Farklı bölgelere veya akciğerde birden çok bölgeye tümör yayılımı görülür ise bu hastalarda da tedavi yanıtları kötüdür.

Yumuşak Doku Sarkomu Tedavisi

Yumuşak doku sarkomlarında tedavinin ilk basamağı biyopsi alınarak kesin tanının konulmasıdır. Bunun sonucunda tümör konseyi tarafından inceleme yapılır. Tümör konseyinde; ortopedik cerrah, radyolog, onkoloji uzmanı, radyasyon onkolojisi uzmanı ve patolog bulunmaktadır.

Yumuşak Doku Sarkomu Belirtileri

Yumuşak doku sarkomlarında en klasik bulgu, yumuşak doku içerisinde travmadan bağımsız beliren bir kitlenin fark edilmesidir.  Kitle yavaş büyür ve ağrısızdır. Yüzeysel yerleşimli ve hareketli olanlar elle hissedilebilir ve daha iyi seyirli kanserlerdir. Derin dokular içerisine yerleşmiş ve hareketsiz olanlar ise daha agresif ve kötü seyirlidir.

Başlangıçta ağrısız olarak büyüyen yumuşak doku sarkomları, belirli bir aşamadan sonra çevre dokuları sıkıştırarak ve iterek ağrıya sebep olabilirler.

Yumuşak Doku Sarkomu Tanısı

Yumuşak doku sarkomlarının tanısı ortopedik muayene sonrasında istenen görüntüleme ve yapılan biyopsiler ile konulmaktadır. MR’da görülen yumuşak doku kitlesinin iyi huylu veya kötü huylu oluşunun ayrımı biyopsiyle yapılır.

Yine yumuşak doku sarkomunun hangi alt tipi olduğu da biyopsinin patoloji tarafından raporlanması ile belirlenmektedir. Yani diğer kanserlerde olduğu gibi kesin tanı patolojik inceleme ile konulmaktadır.

Yumuşak Doku Sarkomu Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Yumuşak doku sarkomları da diğer tüm kanser türleri gibi uygun tedavi alınmadığı takdirde hastanın kaybedilmesi ile sonuçlanmaktadır.

Sonraki BlogYaş Ağaç Kırığı