Ortopedik Onkoloji Nedir? Ortopedik Onkoloji Konseyi

Ortopedik Onkoloji Nedir?

Ortopedik onkoloji kemik ve yumuşak doku kaynaklı tümörlerin tedavisini yapan bölümdür. İyi huylu, kötü huylu veya lokal agresif olarak sınıflandırılır. Aynı zamanda alt ve üst ekstremitelerde görülen bu tümörler kemik hücresi kaynaklı, kıkırdak hücresi kaynaklı, yağ dokusu kaynaklı, damar dokusu kaynaklı veya yumuşak doku kaynaklı olarak da köken aldığı dokuya göre de sınıflandırılabilir.

Ortopedik Onkoloji Belirtileri Nelerdir?

Kemik ve yumuşak doku kaynaklı tümörler ağrı, şişlik, kemiklerde şekil bozukluğu gibi semptomlar oluşturabilir. Bazen de bu tümörler erken dönemde hiçbir klinik bulgu vermez ve tesadüfen saptanırlar. Kemik tümörleri kemiği zayıflatıp travmayla veya travma olmaksızın kemiklerde kırığa da yol açabilir.

Ortopedik Onkoloji Tanısı Nasıl Konulur?

Kemik ve yumuşak doku tümörlerinde fizik muayene ve radyolojik tetkikler gereklidir. Kemik tümörleri röntgende görüntülenebilir ve ilk istenecek tetkiklerden birisi röntgendir. MR ise tümörün özelliklerini tanımada, yumuşak doku komponentlerini detaylı görüntülenmesinde ve tedavi aşamasında mutlaka görülmelidir.

Diğer ortopedik hastalıklarda genellikle ilaçsız MR yeterli iken ortopedik tümörlerin takip ve tedavisinde ilaçlı (kontrastlı) MR kullanılır. Bazı tümörlerin görüntülenmesinde tomografi altın standarttır. Kemik sintigrafisi de bu tümörlerin görüntülenmesinde gereklidir.

Bu tetkiklerin hangileri gerekeceği ortopedik onkoloji doktoru tarafından veya ortopedik onkoloji konseyi tarafından belirlenir. Kemik ve yumuşak doku tümörü belirlendikten sonra kesin tanıyı koyacak işlem biyopsidir. Alınan biyopsiler patolojiye gönderilir ve nihai tanıya ulaşılır.

Ortopedik Onkoloji Tedavisi Nedir?

Kemik ve yumuşak doku tümörlerinin bir kısmı takip gerektirir. İyi huylu olanlar ve tesadüfen saptananlar belirli zaman aralıkları ile takip gerektirir. Bu tümörlerin bir kısmı cerrahi tedavi gerektirir.

Bazı kemik tümörleri ise ortopedik onkoloji konseyi tarafından tedavi planı çizilir ve multidisipliner yaklaşım gerektirir.

Ortopedik Onkoloji Hastalıkları Nelerdir?

Ortopedik onkoloji hastalıkları kemik tümörleri ve yumuşak doku tümörleri olarak ikiye ayrılır. Kemik tümörleride iyi huylu ve kötü huylu kemik tümörleri olarak iki grupta incelenir.

İyi huylu ve kötü huylu kemik tümörlerinin tedavisi yaklaşımları farklıdır. Yumuşak doku tümörleride kemik tümörleri gibi iyi huylu ve kötü huylu olmak üzere incelenir ve tedavileri düzenlenir.

Ortopedik Onkoloji Konseyi Nedir?

Ortopedik onkoloji konseyi kemik ve yumuşak doku tümörlerinin takip ve tedavisini planlamak için toplanır. Bazı tümörler özellikle kötü huylu olan tümörler multidisipliner yaklaşımla tedavi edilir.

Ortopedik onkolog, radyasyon onkoloğu, medikal onkolog, girişimsel radyoloji, patoloji bölümü bir araya gelerek tümörün tedavisini bilimsel veriler doğrultusunda planlama yapar.

Sonraki BlogKemik Tümörü Nedir? İyi Huylu ve Kötü Huylu Kemik Tümörü