Yüksek Tibial Osteotomi (YTO) Ameliyatı

Yüksek Tibial Osteotomi Ameliyatı Nedir?

Yüksek Tibial Osteotomi (YTO) ameliyatı; bacak eğriliklerini düzeltmek amacıyla kaval kemiğinin üst kısmına yapılan kemik ameliyatıdır. Bu ameliyatta, diz ekleminin hemen altından kontrollü bir kemik kesisi yapılır ve eğrilik düzeltilir.

Bacak eğrilikleri; diz bölgesinde genç yaşlarda aşınma, kireçlenme nedeni olabilmektedir. Bu hastalarda erken dönem diz kireçlenmelerinin ilerlemesini durdurmak ve tedavi etmek amacıyla Yüksek Tibial Osteotomi (YTO) ameliyatı uygulanır.

Çarpık bacak veya parantez bacak gibi bacak eğriliği durumlarında ise; eğriliğin düzeltilmesi için uygulanan bir ameliyattır.

Yüksek tibial osteotomi ameliyatında 1 günlük hastane yatışı gerekir. Operasyondan bir gün sonra hasta destekle yürüyebilir. Operasyondan ortalama 4-5 hafta sonra, hasta aksamadan yürüyebilir ve günlük hayata dönebilir.

Yüksek Tibial Osteotomi Ameliyatı Neden Yapılır?

YTO (Yüksek tibial osteotomi) ameliyatı, dizin iç / dış kısmındaki kireçlenmenin başlamasını engellemek veya var olan kireçlenmeyi durdurmak amaçlı yapılan bir operasyondur. Bunun dışında çarpık bacak hastalığı gibi açısal bacak eğriliklerinin düzeltilmesi için de kullanılır.

YTO (Yüksek tibial osteotomi) ameliyatının en sık yapıldığı bacak eğriliği tipi parantez (0 bacak) hastalığıdır. Sonrasında ise çarpık bacak (x bacak) hastaları gelmektedir.

Yüksek Tibial Osteotomi Ameliyatı Kimlere Uygulanır?

YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatı yapılacak hasta titizlikle seçilmelidir. Eğer tecrübeli bir ekip tarafından, uygun hastalara yapılır ise son derece başarılı bir ameliyattır.

YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatını sıklıkla uyguladığımız belirli hasta grupları mevcuttur. Sağlıklı, aktif, damar problemi olmayan kişilerde; bacaktaki eğrilik nedeniyle dizde birtakım sorunlar gelişmiş ise bu hastalara YTO ameliyatı uygulanabilir. Böylelikle daha fonksiyonel ve ağrısız bir diz eklemi kazanılabilir.

Bununla birlikte YTO ameliyatı ile hastanın bacak eğriliği düzeldiği için estetik olarak da bir kazanım sağlanmış olur.

Yüksek Tibial Osteotomi Ameliyatı Kimlere Uygulanmaz?

YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatının yapılmasının uygun olmadığı bazı hastalıklar vardır. Aşırı obezite, romatizmaya bağlı eklem kireçlenmesi, diz kapağı kireçlenmesi ve çapraz bağ yaralanması olan hastalarda YTO ameliyatı yapılması uygun değildir. Bu hastalarda YTO ameliyatı tedavisi başarılı değildir ve uygulanmamalıdır.

Yüksek Tibial Osteotomi Ameliyatı Öncesi Planlama Nasıl Yapılır?

YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatı öncesi en önemli aşama, ameliyat öncesi planlamadır. Hastanın ayrıntılı fizik muayenesi sonrası, diz MR ve bacak uzunluk filmleri değerlendirilir. Klinik görüntüsü ve bacakların görünümü fotoğraflanır ve yürüyüş şekli video olarak kaydedilir. Hastanın operasyondan beklentisi ve mesleği göz önüne alınır.

Bu verilerin ışığında düzeltme şekli ve dereceleri planlanır ve operasyon esnasında uygulanır.

Yüksek Tibial Osteotomi Ameliyatı Nasıl Yapılır?

YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatı üst düzey beceri ve ameliyat öncesi hesaplama gerektiren çok teknik bir ameliyattır. Mutlaka alanında uzman ortopedik cerrahlar tarafından yapılmalıdır.

YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyathanede röntgen görüntüleme (skopi) eşliğinde yapılır. Bacak eğriliğinin şekline ve cerrahın eğriliği düzeltme yönüne bağlı olarak kaval kemiğinin üst ucunun, iç veya dış kısmından kemik kesisi (osteotomi) yapılır.

Kesi sonrası bacak dizilimi istenen şekilde getirilir ve plak-vidalar ile uygun pozisyonda sabitlenir. Operasyonun her aşamasında röntgen görüntülemesi yapılır ve düzeltme miktarı kontrol edilir.

Düzeltme sonrası; hastanın kalçası ile ayak bileğini birleştiren çizginin (mekanik aks) diz ortasından geçmesi gerekir. Bu çizgi operasyon içerisinde cerrah tarafından röntgen ile kontrol edilir ve doğrulanır. Sonrasında ise kemik kesi hattı, doğru pozisyonda plak-vidalar ile sabitlenir.

Yüksek Tibial Osteotomi Ameliyatı Komplikasyonları Nelerdir?

YTO (Yüksek tibial osteotomi) ameliyatı tecrübeli bir ekip tarafından uygun hastalara yapıldığı takdirde son derece başarılı, komplikasyon oranı düşük ve memnuniyet oranı yüksek bir ameliyattır. Bununla birlikte tüm operasyonlarda bulunan anestezi ile ilişkili komplikasyonlar ve yara yeri enfeksiyonu gibi problemler gelişebilir. YTO kesi hattında kaynamama, damar sinir yaralanması ve plak iritasyonu gibi çok daha nadir görülen komplikasyonlar da izlenebilir.

Bu komplikasyonların önlenmesi adına altın kural; operasyonun alanında tecrübeli bir ekip tarafından gerçekleştirilmesi olacaktır.

Yüksek Tibial Osteotomi Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi Gerekli Mi?

YTO (Yüksek tibial osteotomi) ameliyatı sonrası kas hacminde kayıp ve eklem hareket kısıtlılığı gelişebilir. Bu durumları minimuma indirmek ve engellemek ancak fizik tedavi ile mümkündür. Rehabilitasyon uygulamaları ameliyattan hemen sonra yatak içinde başlar ve hastaya öğretilir.

Cerrahi ile ilgili kesi hattının iyileşmesi ve dikişlerin alınması yaklaşık 15 gün sürer. 15 günün sonunda uzman bir rehabilitasyon ekibi tarafından uygulanan fizik tedavi; hastanın daha çabuk iyileşmesine ve günlük hayatına daha hızlı dönmesine yardımcı olacaktır.

Parantez bacak (0 bacak) eğriliği nedeniyle YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatı planlanan hastanın ameliyat öncesi görüntüsü.

Parantez bacak (O bacak) eğriliği nedeniyle, YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatı yapılan hastanın ameliyat sonrası görüntüsü.

Parantez bacak (0 bacak) eğriliği nedeniyle YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatı planlanan hastanın ameliyat öncesi bacak uzunluk filmi. Kalça ile ayak bileğini birleştiren aks çizgisinin dizin iç kısmından geçtiği görülmekte.

Parantez bacak (O bacak) eğriliği nedeniyle YTO (yüksek tibial osteotomi) ameliyatı yapılan hastanın ameliyat sonrası bacak uzunluk filmi. Kalça ile ayak bileğini birleştiren aks çizgisinin dizin tam ortasından (olması gerektiği gibi) geçtiği görülmekte.

YTO (Yüksek tibial osteotomi) ameliyatında düzeltme miktarının, ameliyat esnasında röntgen ile kontrol edilmesi ve doğrulanması.

YTO (Yüksek tibial osteotomi) ameliyatında düzeltme sonrası bacak kemiğinin plak vidalar ile sabitlenmesi.