Avasküler Nekroz Ameliyatı

Avasküler Nekroz Nedir?

Avasküler nekroz kemiğin mikrodolaşım ve beslenmesinin bozulmasına bağlı olarak hücresel anlamda kemik hücresi ölümü ile başlayan bir süreçtir. Bu mikrodolaşımı bozan mekanik ve biyolojik faktörler olabilir. Bazen de herhangi bir sebep bulunamaz. En sık kalça kemiğinde görülür. Bazı yerlerde hastalık adı femur başı avasküler nekrozu olarak da adlandırılır. Kemik beslenemediğinde kemik ölümü başlar. Kemiğin dayanıklılığı azalır ve eklem yüzeyinde çökme meydana gelir. İlerleyici bir hastalıktır. Tüm eklemi ilgilendirip kireçlenmeye yol açabilir.

Avasküler Nekroz Belirtileri

Avasküler Nekroz Belirtileri ilk önce hafif ağrı ve hareket kısıtlılığı ile başlar. Hastalığı farklı evreleri vardır. Evre ilerledikçe semptomlar ve şikayetler artar. Ağrı şiddetini artırır. Hastalığın ilerleyen evrelerinde istirahat ağrısı hatta gece ağrısı başlar. Bazı hastalar gece ağrıdan uyuyamaz. Kalça ekleminde ağrı ve hareket kısıtlılığına bağlı topallama da en belirgin şikayetlerdendir.

Avasküler Nekroz Tanı Yöntemleri

Tanı için röntgen ve MRI kullanılabilmektedir. Hastalığın 7 evresi vardır erken evrelerde röntgen normaldir. Herhangi bir bulgu yoktur. Ancak MR da kemikte ödem ve nekroz erken evrede görülebilir. Tomografi ise hastalığın ilerleyen döneminde femur başında çökme var mı tespit etmek için kullanılır. Eğer ki femur başında çökme gelişmişse kurtarıcı ameliyatların artık verimliliğinin azaldığını göstergesidir. Çökme başladıktan sonra kalça hızlıca kireçlenmeye doğru ilerler.

Avasküler Nekroz Tedavi Yöntemleri

Avasküler nekroz hastalığının birçok tedavi yöntemi vardır. Ameliyatlık ve ameliyatlık olmayan tedaviler şeklinde ikiye ayrılır. Kemik erimesi ilaçları, ozon tedavisi, hiperbarik oksijen tedavisi ve koltuk değneği kullanıp yük vermeme gibi yöntemler vardır. Ancak bu yöntemlerin genel olarak başarı oranları çok düşüktür. Erken evrede hastalık tespit edilmişse foraj ve drilleme ameliyatı ile canlandırma yapılıp kök hücre tedavisi eklenmesi uygun seçenektir. Eğer hastalık geç evrede yakalanmışsa total kalça protezi ameliyatı uygulamaktayız.

Avasküler Nekroz Ameliyatı Nedir?

Avasküler nekroz ameliyatı foraj drilleme ve kök hücre erken evrede yapılmaktadır. Hasta gençse en sık uyguladığımız ameliyatlardan bir tanesidir. İşlem kapalı olarak yapılır. Hasta da açık yara bulunmaz. Özel aletlerle röntgen altında hasarlı alana ulaşılır. Hasarlı alan canlandırması yapılır. Göbekten alınan yağdan elde edilmiş kök hücreler nekroz sahasına enjekte edilir. Eğer geç evrede yakalanmışsa total kalça protezi ameliyatı yapılır. Bu hastalar genelde genç hastalar olduğu için protezini ömür boyu kullanabilmesi için seramik protezler tercih edilir.

Avasküler Nekroz Ameliyat Öncesi

Avasküler nekroz ameliyat öncesinde hastaların genellikle çok ağrısı olur. Eklemde hareket kısıtlığı mevcuttur. Hastalar genelde bacak üstüne basamaz. Birçok medikal tedaviye yanıtsız durum oluştuğunda ameliyat kararı verilir. Ameliyat öncesi hastaya detaylı verilir. Kök hücre den fayda görmediğinde protez gerekebileceği ayrıntılı olarak anlatılır.

Avasküler Nekroz Ameliyat Sonrası

Eğer ki ameliyatta drilleme yani foraj yapılmışsa 3 hafta koltuk değneği kullanmak gerekir.

Kök hücre bu ameliyatta enjekte edilir. Nekroz sahası canlandırılır.ve 3 hafta istirahat önerilir. Hasta 1 ay sonra normal yaşamına dönebilir. İyileşme MR görüntülemesi ile kontrol edilir. Eğer kalça protezi ameliyatı yapıldıysa hasta ertesi gün üstüne basıp yürür.15. gün yara kontrolü yapılır.1 ay sonra hasta normal yaşamına dönebilir.

Avasküler nekrozdan kurtulma şansı nedir?

Hastalık evresine göre değişir. Erken teşhis edilip erken tedaviye başlanmışsa kurtulma şansı yüksektir. Evre ilerlemişse hasta tanı almamışsa ya da tedavide gecikmişse femur başında çökme başlamışsa kurtulma şansı yoktur.

Femur başı avasküler nekrozu engelli raporu alınır mı?

Hastalık sonuçlandıktan sonra ne kadar sekel bıraktığına bakılır. Sorunsuz iyileşmişse ve fonksiyon kaybı yoksa engelli raporu alınmaz. Hastalık ilerlemiş ve proteze gitmişse yönetmelikte yazan uygun oranlara göre engelli raporu verilir.

Femur başı avasküler nekrozu bitkisel tedavi var mı?

Femur başı avasküler enkrozu bitkisel tedavisi yoktur. Mikrodolaşımın bozulduğu kemiğe spesifik bir hastalık olup bitkisel ilaç önerilmez. Bilimsel çalışmalar eşliğinde güncel tedaviler önerilir.

Femur başı avasküler nekrozu fizik tedavisi nasıldır?

Fizik tedavi sadece ağrıyı azaltmaya yönelik kısa süreli yardımcı olabilir. Ameliyat öncesi dönemde fizik tedavinin yeri yoktur. Ameliyat sonrası dönemde ihtiyaca yönelik gerekebilir.

Avasküler nekrozu kanser midir?

Avasküler nekroz kanser değildir. Vücudun başka bir yerine sıçramaz. Ameliyattan sonra tekrar tekrar çıkmaz. Kemiğin beslenme problemine bağla kemik dokusunun canlılığını yitirmesidir.

Avasküler nekroz tedavi edilmezse ne olur?

Avasküler nekroz tedavi edilmezse eklemde çökme olur. Kıkırdak harabiyeti ve kireçlenme olur. Eklem hareketleri kısıtlanır ve şiddetli ağrı ortaya çıkar.

Avasküler nekroz ağrısına ne iyi gelir?

Non steroid antiinflamuar ilaçlar ağrıyı rahatlatır. Parasetomolün ödem alma özelliği olmadığı için ağrıyı çok az rahatlatır. Bi fosfonatlar tedavide kullanılır. C vitamini kalsiyum ve d vitamini kemiği kuvvetlendirmek için kullanılabilir.

Kalça eklemi avasküler nekrozu nedir?

Avasküler nekrozun femur başı dediğimiz kalçaya yerleşmiş haline kalça eklemi avasküler nekrozu denir. En sık sebebi ülkemizde steroid yani kortizon kullanımıdır. Alkol, hiperlipidemi ve travma da kalça eklemi avasküler nekrozu tetikleyebilir. Kalça eklem pinpon topu gibi yuvarlaktır. Çökme olunca yuvarlak gider ve top soket şeklindeki eklem uyumu bozulur buda kireçlenmeyi tetikler.

Femur kemiği nasıl iyileşir?

Biyolojik olarak kanlanma arttığı zaman kemik iyileşmeye başlar. Drilleme ve kök hücre bunun için yapılır. Kök hücre kemiği canlandırır ve iyileşmeyi tetikler. Bazen sadece avasküler nekroza sebep olan altta yatan sebebin ortadan kaldırılması da iyileşmeyi sağlar.

Femur başının avasküler nekrozu hastalığı nedir?

Kalça eklemi avasküler nekrozunun diğer adıdır. Kalça eklemi femur başı ve asetebulum yani yuvadan oluşur. Kalça eklemi avasküler nekrozu asetebulum tutmaz genellikle femur başını tutar bu yüzden hastalığın adı femur başı avasküler nekrozu olarak adlandırılır.

Avasküler nekroz kimlerde görülür?

Bu hastalığa yatkın olan kişilerde risk faktörleri birleştiği zaman avasküler nekroz görülür. Kalça ekleminde bir takım anatomik faktörler bu durumu tetikleyebilir. Kortizon kullanımı yoğun alkol kullanımı orak hücreli anemi gibi durumlarda görülür.

Avasküler nekrozu nasıl anlaşılır?

Kalça muayenesi yapıldığı zaman avasküler nekrozun muayene bulguları çok tipiktir. Kasıktan başlayan ve bacak ön yüze bacak iç tarafa yayılan ve dize doğru yayılarak inen ağrı mevcuttur. Röntgen ve MR ile tanı koyulur.

Femur başı nekrozu neden olur?

Kemik beslenmesi bozulur ve canlılığını yitirir ve femur başı nekrozu olur. Örneğin orak hücreli anemizde orak şeklindeki kanhücreli mikrodamarları tıkar ve mekanik olarak damar tıkanınca kemik beslenmesi bozulur. Örneğin kortin kullanımı damarların mikroyapısını bozarak kemiğin beslenmesini engeller. Travma da kalça ekleminde avasküler nekroz hastalığını en çok tetikleyen durumlardan bir tanesidir.

Avasküler Nekroz Tedavisi

Kortizon yani steroid kullanımına bağlı gelişen kalçada avasküler nekroz hastalığının MR görüntüsü. İlerlemiş olan bu olguda kalça protezi ameliyatı yapıldı.