Spor Cerrahisi Nedir? Spor Cerrahisi Hangi Hastalıklara Bakar?

Spor Cerrahisi Nedir?

Spor cerrahisi ortopedide spor yaralanmaları ve ilgili eklem hastalıklarının tanı ve tedavisini yürüten bir dalıdır. Spor cerrahisinin amacı sporcunun bir an önce doğru ve etkili tedaviyle spora erken dönüşünü sağlamaktır.

Spor cerrahisi sadece hastayı ameliyat etmekle kalmaz aynı zamanda ameliyat sonrası rehabilitasyon süreci ve fizik tedavisi ile ilgilenir. Kas iskelet sisteminde oluşan travmaya bağlı veya ekstremitenin yoğun kullanımına bağlı oluşan hastalıkların ameliyatsız olan tedavilerini de yürütür.

Örneğin tenisçi dirseği, golfçü dirseği veya diğer tendinitlerin medikal tedavileri, rehabilitasyonları veya rejeneratif ortopedi tedavilerini de yürütür.

Spor Cerrahisi Ameliyatı

Spor cerrahisinde en sık yapılan ameliyatlar artroskopik cerrahilerdir. Artroskopik cerrahilerde kamera yardımı ile eklem görüntülenir ve minimal invaziv yöntemle eklem içi hastalıklar tedavi edilir. Artroskopik cerrahiler sıklıkla omuz, kalça, diz, ayak bileği, dirsek ve el bileği eklemlerine uygulanır.

Artroskopik ameliyatlar spor cerrahisinin önemli bir kısmını oluşturur ancak spor cerrahisi açık ameliyatlarda yapar. Örneğin aşil tendon kopmaları, patellar tendon kopmaları, kuadriseps tendon yaralanmaları, kıkırdak nakli (mozaikplasti ameliyatı) gibi açık ameliyatlarda gerçekleştirir.

Spor Cerrahisi Tedavi Alanları

Spor cerrahisi tedavi alanları arasında sadece profesyonel sporcular yer almaz. Örneğin omuz çıkığı ameliyatı sporcu olmayan kişilerde yapılması gerekebilir. Sokakta yürürken diz travması geçiren bir hastada ya da ayak bileği burkulan ve sporcu olmayan hastalarda bu tedaviyi spor cerrahisi yürütür.

Eklemlerin maruz kaldığı bu travmalar genellikle spor müsabakaları esnasında olsa da normal günlük yaşamda da karşılaşılabilir. Bu durumlarda tedavi ve rehabilitasyon süreçleri spor cerrahisi hekimi tarafından yürütülür.

Spor Cerrahisi Hangi Hastalıkları Tedavi Eder?

Spor cerrahisi daha çok spor yaralanmaları ve sporcuların travma olmaksızın gelişen eklem hastalıklarını ve rutin kontrollerini yapmakla birlikte sporcu olmayan kişilerinde tedavisini yürütebilir. Örneğin travma olmaksızın yoğun kullanıma bağlı gelişen tendon hastalıklarını tüm hastalarda tedavi edebilir.

Spor Cerrahisi Uzmanı Nasıl Olunur?

Spor cerrahisi el cerrahisi gibi resmi bir yan değildir. Spor cerrahisinde kendisini geliştirmek ve bu hastalıklarda uzmanlaşmak isteyen ortopedi hekimleri teorik ve cerrahi pratiklerini bu alana kaydırırlar. Örneğin eğitimlere ve bilimsel toplantılara katılırlar.

Spor cerrahisinin sık yapıldığı merkezlerde gözlemci olarak çalışabilirler. Bilimsel faaliyetler ve akademik çalışmalarını bu alanda sürdürürler. Belirli bir zaman sonra spor cerrahisi tedavi alanlarında kendilerini geliştirmiş olurlar. Spor cerrahisi yan dal sınavı, resmi bir yan dal eğitimi veya diploması yoktur.

Sonraki BlogYumuşak Doku Tümörü? İyi ve Kötü Huylu Yumuşak Doku Tümörü