Aşil Tendon Ameliyatı

Aşil Tendon Ameliyatı Nedir?

Aşil tendonu yaralanması (kopması) sonrası kopan uçların, güçlendirilmiş dikiş materyalleri ile dikilmesi operasyonuna aşil tendon ameliyatı denir. Ameliyathane şartlarında spinal anestezi veya genel anestezi altında yazılan operasyon sonrası hasta aynı gün hastaneden taburcu olabilir.

Aşil Tendon Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Aşil tendon ameliyatı steril şartlarda ameliyathane ortamında yapılmaktadır. Genel veya spinal anestezi altında uygulanabilir. Açık veya Kapalı teknikle yapılabilir. Her iki teknikte de kopan aşil tendon uçları biraya getirilerek fiber wire adı verilen güçlendirilmiş dikiş ipleri ile uç uca dikilir. Tamir edilir. Açık ve Kapalı tekniklerin birbirine karşı avantaj ve dezavantajları mevcuttur. Bu yüzden her iki teknik de cerrahların tercihlerine göre sıklıkla uygulanmaktadır. Gecikmiş veya ihmal edilmiş aşil tendon ameliyatlarının tedavisi daha komplikedir. Bu hastalar; tendon uzatma veya tendon transferi operasyonları ile tedavi edilmektedir.

Aşil Tendon Ameliyatı Avantajları

Aşil tendonu yapısı itibarıyla kanlanması yüksek ve iyileşme potansiyeli kuvvetli bir organdır. Bu yüzden bazen ameliyatsız, alçı tedavisi ile de iyileşebilir. Ameliyat ile aşil tendon tamiri, alçı ile tedaviye göre; daha hızlı iyileşme, daha kısa rehabilitasyon süresi, daha hızlı günlük hayata dönme ve daha düşük yeniden kopma riski gibi birçok avantaja sahiptir. Bu yüzden günümüzde aşil tendon kopmalarına cerrahi tedavi uygulanmaktadır.

Aşil Tendon Ameliyatı Riskleri

Aşil tendon ameliyatlarında en önemli risk yara yeri problemidir. Aşil tendonu hemen cilt altında olduğu için ve ayakkabı gibi maddeler ile temasta olduğu için yara problemleri izlenebilmektedir. Bu nedenle uygun dikiş materyalleri kullanmak ve uygun cerrahi yara problemi yaşanmaması ardına çok önemlidir. Aşil tendon ameliyatında ayrıca tüm ameliyatlarda olduğu gibi bazı riskler mevcuttur; bunlar anestezi işe ilgili komplikasyonlar ve enfeksiyon riskleridir.

Aşil Tendon Ameliyatı Öncesi

Aşil tendon ameliyatı öncesi hastaya ayrıntılı muayene yapılması ve ek sistemli Hastalıkları varsa not edilmelidir. Ameliyat öncesi hastada yürürken aksama, ayak bileğini hareket ettirememe, ayak bileği çevresi şişlik ve morluk, aşil tendonu üzerinde boşluk (gap) görülmesi gibi klinik bulgular görülmektedir.

Aşil Tendon Ameliyatı Sonrası

Aşil tendon ameliyatı sonrası tamir edilen tendon uçları iyileşene kadar yaklaşık 2-3 hafta hastaya alçı tedavisi uygulanır. Sonrasında hastaya aşil botu giydirilir ve bu şekilde ayak üzerine basarak hastanın yürümesi istenir.  Aşil botu yaklaşık 4 hafta kullanılırken bu süreçte fizik tedavi uygulanır. Bu sürecin sonunda aşil tendonu tamamen iyileşir ve tam sağlıklı bir ayak bileği elde edilir.

Aşil tendonu ameliyatı kaç saat sürer?

Aşil tendon ameliyatı yaklaşık 30 dakika süren bir operasyondur. Ameliyat sonrası alçı uygulaması yapılır, bu da yaklaşık 5 dakika sürmektedir.

Aşil tendonu ameliyatı ne kadar sürede iyileşir?

Aşil tendon ameliyatı sonrası yaklaşık 2 hafta alçı ve sonrasında yaklaşık 4 hafta bot tedavisi uygulanır. Bu süre içerisinde fizik tedavi de uygulanır ve hasta yaklaşık 6. Haftasında normal hayatına dönebilir.

Aşil tendon ameliyatı riskli mi?

Aşil tendon ameliyatında riskler tüm operasyonlar kadardır. En önemli riskler; yara yeri problemleri, enfeksiyon ve anesteziye bağlı risklerdir.

Aşil tendonu kopan insan yürüyebilir mi?

Aşil tendonu kopan bir insan yürüyebilir. Ancak bu sağlıklı bir yürüyüş değildir. Ayak bileği hareket ettiren en önemli tendon olan aşil tendonu kopan insan; aksayarak yürür, yürüme esnasında ağrı ve dengesizlik hisseder.

Dikilen tendon kaç günde iyileşir?

Dikilen tendonun histolojik olarak iyileşme süreci yaklaşık 30 gün sürmektedir. İlk 15 günde iyileşme köprüleri oluştuktan sonra alçı çıkarılır. 30. Günde iyileşme tamamlanınca bot içerisinde daha rahat yürünebildiği görülür.

Aşil tendonu sakatlığı kaç ay sürer?

Aşil tendon ameliyatı ve rehabilitasyonu sonrası yaklaşık 6. Haftada hasta günlük hayatına dönmüş be aksamadan yürür halde olur. Hasta sporcu ise, spora dönüş ve maça çıkabilme süresi kişinin performansına ve yaptığı spor tipine göre değişmektedir.

Aşil tendonu kendi kendini yeniler mi?

Aşil tendonu iyileşme potansiyeli yüksek bir dokudur. Alçı içerisinde ameliyatsız olarak iyileşme ihtimali vardır. Ancak ameliyatsız tedavi uzun sürer, rehabilitasyon dönemi uzar. En önemlisi tekrar kopma riski, ameliyatla tedaviye göre yüksektir.

Aşil ameliyatı sonrası alçı ne zaman çıkar?

Aşil tendon ameliyatı sonrası alçı süresi hastaya ve cerrahi tekniğe göre değişir. Uygun bir cerrahi ve uyumlu bir hastada alçı yaklaşık 2.-3. Haftada (15-20. Gün) çıkarılıp aşil botuna geçilir.

Aşil tendonu ağrısı kaç günde iyileşir?

Aşil tendon kopması yaralanması sonrası şiddetli ağrı görülür. Buz uygulama, yüksekte tutma ve ağrı kesici tedavisi sonrası ilk 3 gün ağrı %50 azalır. 10. Günde ise tamamen kaybolur.

Aşil tendonu ameliyatsız iyileşir mi?

Aşil tendonu kanlanması çok güçlü bir dokudur. Alçı ile tedavi edildiğinde iyileşme ihtimali gene mevcuttur. Ancak ameliyatsız iyileşmede tekrar kopma ihtimali oldukça yüksektir.

Tendon en hızlı nasıl iyileşir?

Aşil tendon kopması yaralanması sonrası en hızlı iyileşme cerrahi tedavi ile mümkündür. Aşil tendon ameliyatı, alçı ile tedaviye göre; daha hızlı iyileşme, daha kısa rehabilitasyon fizik tedavi süresi ve daha erken günlük hayata dönme avantajlarına sahiptir.

Aşil tendonu kesilirse ne olur?

Aşil tendonu bazen travma veya keskin cisimle temas sonucu kesilebilir. Bu yaralanmalarda tendonun yakınında bulunan önemli damar sinirler de kesilebilir. Bu yüzden aşil tendonu kesilen kişinin damar sinir muayenesi de çok dikkatli yapılmalı, varsa damar sinir kesileri de aynı operasyonda tamir edilmelidir.

Kopan tendon kaç günde kaynar?

Aşil tendon kopmaları sonrası kaynama tedavi şekline göre değişir. Eğer tedavisiz kalırsa kopan tendon kaynamaz ve kronik sakatlığa dönüşür. Ameliyat ile tedavide kaynama yaklaşık 4 hafta, alçı ile tedavide ise yaklaşık 8 haftadır.

Aşil tendon kopması MR’da T2 görüntüsü:

Aşil tendon kopması MR’da T2 görüntüsü.

T1 MR görüntülemesinde, Aşil tendon kopması ve aşil tendonunda devamsızlık ve boşluk (gap):

T1 MR görüntülemesinde, Aşil tendon kopması ve aşil tendonunda devamsızlık ve boşluk (gap).

Tedavisiz kalmış, kronik aşil tendon kopmasında yapılan tendon uzatma (V-Y Plasti) ameliyatı:

Tedavisiz kalmış, kronik aşil tendon kopmasında yapılan tendon uzatma (V-Y Plasti) ameliyatı.

Tedavisiz kalmış, kronik aşil tendon kopmasında yapılan Tendon transferi (FHL tendon transferi) ameliyatı:

Tedavisiz kalmış, kronik aşil tendon kopmasında yapılan Tendon transferi (FHL tendon transferi) ameliyatı.

İstanbul (Anadolu Yakası): Medical Park Maltepe Hastanesi, Cevizli Mah. Bağdat Cd. No:547 Maltepe / İstanbul

Web sitesinde bulunan tüm içerikler Ortopedi İstanbul Web ve Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasaktır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.

Son Güncellenme Tarihi: 24-05-2024 23:10:45