SLAP Lezyonu

SLAP Lezyonu Nedir?

Açılımı Superior Labrum Anterior Posterior’dur. Superior Labrum denilen yapıya pazı kasının (biseps) uzun başı yapışmaktadır. Superior Labrum omuz eklemi içinde bulunur.  SLAP lezyonu, pazı kasının (bisesps) uzun başının önden arkaya doğru yapıştığı yerden ayrılması anlamına gelir. SLAP lezyonu omuz içinde oluşan yırtık çeşitlerinden biridir.

SLAP Lezyonu Neden Olur?

Labrum yapısı omuz ekleminin oturduğu glenoid kemiğini çepeçevre saran bir yapıdır. Bu yapımım en az kanlanan kısmı üst (süperior) ve ön-üst (antero-superior) kesimleridir. Bu nedenle bu bölge yaralanmalarında iyileşme tam olarak gerçekleşmez ve SLAP lezyonlarının ortaya çıkmasına neden olabilir. Yaşlılarda bu bölgedeki kanlanma daha da azalmaktadır ve travma olmaksızın SLAP lezyonu görülebilmektedir. Açık kol üzerine düşme, direk omuz üzerine travma ile bu yırtık oluşabilmektedir. SLAP lezyonu omuz çıkıklarından sonrada oluşabilir. Atış sporu ile uğraşan sporcularda özellikle SLAP lezyonu görülebilmektedir. Sürekli olarak atış yapmak kronik olarak SLAP lezyonuna neden olabilmektedir.

SLAP Lezyonu Semptomları Nelerdir?

Hastaların 5’te 1’inde ilk ağrı şikayeti, ağırlık kaldırırken ortaya çıkmaktadır. Kolun baş üstüne kaldırılması ile artan ağrı, omuz hareketi ile hissedilen takılma ve öğütme hissi semptomlar arasındadır.

SLAP Lezyonu Tanısı Nasıl Konur?

SLAP tanısında muayenede birçok test vardır. Bu testler hastaya uygulandıktan sonra SLAP lezyonu düşünülür. Tanı için MR çekilmesi gerekmektedir. MR da tanı %90 üzerinde doğrulukla konur. Fakat SLAP tanısı kesin olarak artroskopi (kapalı ameliyat) ile konur. Artroskopi (kapalı ameliyat) sırasında yırtık tipi ve şekli tam olarak ortaya konabilir. Tedavi de aynı anda yapılır.

SLAP Lezyonu Tipleri Nelerdir?

Ana olarak 4 tip SLAP lezyonu vardır. Fakat literatürde tanımlanmış kombinasyonlar şeklinde toplamda 10 tip SLAP lezyonu bulunmaktadır. SLAP lezyonunun hangi tip olduğu MR da tahmin edilebilir. Fakat kesin olarak hangi tip olduğunu söylemek ancak artroskopi (kapalı ameliyat) sırasında mümkündür.

SLAP Lezyonuna Eşlik Eden Diğer Omuz Yaralanmaları

Yapılan çalışmalarda SLAP lezyonu olan kişilerin yaklaşık %70 inde omuz içinde ek yaralanmalar tespit edilmiştir. Bu yaralanmalar; rotator manşet yırtıkları, omuz eklem çıkığına bağlı bankart lezyonu, omuz eklemindeki kıkırdakta hasar ve akromioklavikuler eklem kireçlenmesi olarak sayılabilir. Bu nedenle ek patolojilerin değerlendirilmesi de tedavi başarısı için önemlidir.

SLAP Lezyonu Tedavisi Nasıl Yapılır?

İlk aşamada ilaç, istirahat ve soğuk uygulama önerilmektedir. Gerekirse fizik tedavi de eklenebilmektedir. Bu tedavilerden fayda görmeyen hastalar artroskopi (kapalı ameliyat) ile tedavi edilmektedir. Artroskopi (kapalı ameliyat) sırasında hangi işlemin yapılacağı ana olarak yırtık tipine ve hastanın yaşına göre belirlenmektedir. Genç hastalarda daha ziyade yırtık tipine göre tamir yapılırken, ileri yaş hastalarda pazı kasının uzun başı yapıştığı yerden ayrılarak şikayetler rahatlatılmaktadır.

SLAP Lezyonu Artroskopik Tedavisi Sonrası Askı Kullanımı ve Rehabilitasyon

SLAP lezyonu tamir edilmemiş ve bunun dışında bir tedavi uygulanmışsa kol askısı 1 hafta kullanılır ve sonrasında fizik tedaviye geçilir. Eğer tamir işlemi yapıldıysa kol askısı ameliyat sonrası 6 haftaya kadar kullanılır. Bu sırada çeşitli hareket ve egzersizlerle fizik tedaviye başlanır.