Omuz Sıkışma Sendromu

Omuz Sıkışma Sendromu Nedir?

Omuz sıkışma sendromu diğer adı omuz impingement sendromudur. Omuz lifleri çevresinde oluşmuş olan ödem ile karakterize bir rahatsızlıktır. Omuz hareketleri kısıtlanmış ve ağrılı hale gelmiştir. Hastalığın şiddeti sıkışmanın boyutuna göre farklılık gösterir. Başlangıç aşamalarında daha az ağrı varken ileri aşamalarda daha çok hareket kısıtlılığı ve ağrı olabilir. Kolu yana doğru havaya kaldıran kaslardan biri supraspinatus kasıdır. Bu kas omuz içinde apolet kemiği ve humerus kemiği arasında hareket eder. Apolet kemiği ve humerus kemiği arasındaki mesafe azalmışsa kas lifleri burada sıkışarak ağrıya neden olur. Aynı şekilde apolet kemiğinin ucu öne ve aşağıya doğru uzantılı şekilli ise kas liflerinde sıkışma yaparak hastalığın ortaya çıkmasına neden olur.

Omuz Sıkışma Sendromu Nasıl Geçer?

Omuz sıkışması sendromu genel olarak birçok hastada ameliyatsız şekilde ilaç tedavisi ve istirahat ile geçmektedir. Bazı hasta gruplarında fizik tedavi ve eklem içi enjeksiyon tedavileri gerekebilmektedir. Çok az bir hasta grubu ameliyat ile tedavi edilmektedir.

Omuz Sıkışma Sendromu Neden Olur?

Omuz sıkışması genellikle kolun ve omzun zorlu kullanılması ile gelişmektedir. Kolu yana doğru havaya kaldıran kaslardan biri supraspinatus kasıdır. Supraspinatus rotator cuff kaslarından biridir. Genellikle problem supraspinatus kasında görülmektedir.  Bu kas omuz içinde apolet kemiği ve humerus kemiği arasında hareket eder. Apolet kemiği ve humerus kemiği arasındaki mesafe azalmışsa kas lifleri burada sıkışarak ağrıya neden olur. Aynı şekilde apolet kemiğinin ucu öne ve aşağıya doğru uzantılı şekilli ise kas liflerinde sıkışma yaparak hastalığın ortaya çıkmasına neden olur. Kişilerin anatomik olarak bu şekilde hastalığa yatkınlığı varsa ve aynı zamanda kolu baş üstü ağır işlerde çok kullanıyorlarsa bu hastalık muhtemelen gelişecektir.

Omuz Sıkışma Sendromu Belirtileri Nelerdir?

Omuz sıkışma sendromu belirtileri omuz ve kol hareketlerinde ağrı ve kısıtlılıktır. Kişi problem olan omzunu ve kolunu diğeri gibi rahat kullanamaz. Ağırlık kaldıramaz veya ağırlık kaldırmaya çalıştığında ağrısı çok artar. Elini ağzına götürme, saçını tarama sırasında ağrı yaşar. Kadın hastalarda sutyeninin kopçasını bağlarken ağrı şikayeti olur.

Omuz Sıkışma Sendromu Tedavisi Nasıldır?

Omuz sıkışması genellikle ilaç ve istirahat tedavisi ile geçer. Bazı hasta grubunda eklem içi enjeksiyonlar ve fizik tedavi gerekebilir. Çok az hasta grubu bu tedavilerin hiç birinden fayda görmez ve kapalı omuz ameliyatı ile tedavi edilirler.

Omuz Sıkışma Sendromu Ameliyatı

Omuz sıkışma sendromu eğer diğer tedavilere cevap vermediyse kapalı omuz ameliyatı ile tedavi edilir. Kapalı omuz ameliyatı sırasında sıkışmaya neden olan durumlar ortadan kaldırılır. Liflerin çevresinde sıkışmaya neden olan darlıklar, kemik çıkıntılar törpülenir. Liflerin rahat şekilde sıkışmadan hareket edebilmeleri için uygun ortam sağlanır. Ameliyat sonrası hastaya egzersizler verilir. Kişi 1-2 hafta sonra ağrıları geçince kolunu kullanmaya başlayabilir. Ameliyat sonrası fizik tedavi ile günlük yaşama dönüş daha hızlı olmaktadır.

Omuz sıkışma sendromu tanısı olan hastanın MR görüntüsü:

Omuz sıkışma sendromu tanısı olan hastanın MR görüntüsü.