Omurga Stres Kırığı Nedir? Omurga Stres Kırığı Ameliyatı

Omurga Stres Kırığı (Spondilolizis) Nedir?

Omurgamızın ön ve arka kemik kısımlarını birbirine bağlayan alana pars interartikularis adı verilir. Bu alanın zaman içerisinde zarar görmesine ve kırılmasına ise spondilolizis adı verilmektedir.

Spondilolizis en sık bel omurlarında görülmekle birlikte sırt ve boyun omurlarında da görülebilmektedir.

Spondilolizis hastalığının toplum içerisinde bilinen diğer adı ise omurga stres kırığıdır.

Spondilolizis gelişimi için birtakım risk faktörleri bulunmaktadır. Bu risk faktörlerinin en bilineni; atletik performans gösteren sporcu olmaktır. Bunun dışında ani kilo alımı, temaslı sporlarla uğraşmak ve gebelik, spondilolizis gelişimi için diğer risk faktörleridir.

Omurga Stres Kırığı Ameliyatı

Spondilolizis hastalığında öncelikle yukarıda bahsedilen cerrahi dışı tedavi yöntemleri uygulanır. Hastaların önemli bir çoğunluğu, cerrahi dışı tedaviler ile rahatlar ve cerrahi tedaviye ihtiyaç duymazlar.

Bu tedavilere yanıt vermeyen ve ilerleyici semptomlarla giden hastalara ise cerrahi tedaviler gereklidir.

Cerrahi tedavi seçenekleri arasında kırık olan pars interartikularisin tamiri veya bel omurgalarının vidalar ile sabitlenmesi (posterior enstrumantasyon) gibi cerrahi tedaviler uygulanmaktadır.

Ameliyatsız Omurga Stres Kırığı Tedavisi

Omurga Stres Kırığı hastalığı tanısı konulması durumunda öncelikle ameliyatsız tedaviler planlanır. Bu doğrultuda 6-8 hafta korse uygulaması yapılır. Bu dönemde semptomları azaltmak için ilaç tedavileri de uygulanır.

Akut dönem geride kaldıktan sonra fizik tedavi uygulanır. Spondilolizis hastalarının düzenli olarak egzersiz yapmaları ve omurga çevresi kaslarını güçlü tutmaları gerekmektedir.

Ameliyat dışı tedaviler başarısız olduğu durumlarda ise cerrahi tedavi seçenekleri gündeme gelir.

Omurga Stres Kırığı Belirtileri Nelerdir?

Spondilolizis hastalığı her zaman bulgu vermez ve uzun yıllar tanı almadan kişi hayatını devam ettirebilir. Bu hastalıkta görülen en sık klinik bulgu; genç ve aktif bireyde görülen ani bel ağrısıdır. Bunun dışında kalça arkası ve uyluk bölgelerinde de ağrı görülebilir.

Hastalığın tedavisiz kalması ve bel kaymasına gidiş görüldüğü takdirde; uyuşma, karıncalanma, idrar kaçırma gibi bulgular eklenebilir.

Omurga Stres Kırığı Tanısı Nasıl Konulur?

Spondilolizis hastalığında tanı koymak kolay değildir. Çünkü bel ağrısı şikayeti olan hastaya ile istenen tetkik olan bel röntgeni normal görülebilir. Şüphe durumunda hekim tarafından istenen Bel MR veya Bel tomografisi sonrasında kesin tanı konulmaktadır.

Omurga Stres Kırığı Tedavisi Nasıldır?

Tanı konulmuş ancak semptom göstermeyen spondilolizis varlığında tedavi uygulamaya gerek yoktur. Bu grup hastalara sadece düzenli takip yapılmalıdır.

Spondilolizis tanısı alan hastalarda hastalığın ilk döneminde 6 hafta korse tedavisi uygulanır. Hastalarda tanı sonrası mutlaka aktivite kısıtlaması yapılır ve ağır spor yapması yasaklanır. Sonrasında ağrı kesici tedaviler ve fizik tedavi verilerek hasta gözlem takip altına alınır.

Uygulanan bu tedavilerin ağrıyı kesmemesi veya hastalığın bel kaymasına (spondilolistezis) ilerlemesi durumunda cerrahi tedavi uygulanmaktadır.

Omurga Stres Kırığı Hastalığında Fizik Tedavisi Gerekli Midir?

Spondilolizis hastalığında temel tedavi seçeneklerinin başında fizik tedavi gelmektedir. Gerek ameliyat ile gerek ise ameliyatsız spondilolizis tedavilerinde, fizik tedavi mutlaka uygulanmakta ve tedavi başarısını artırmaktadır.

Omurga Stres Kırığı Hangi Doktor Tarafından Tedavi Edilir?

Ani gelişen bel ağrısı sonucu hastalar ortopedi hekimlerine başvurmaktadır. Ortopedi hekimleri ayrıntılı muayene ve görüntülemeler sonucunda hastaya spondilolizis tanısını koyar. Başlangıç tedavilerini uygular ve hastalarını fizik tedavi doktorlarına yönlendirir.

Fizik tedavi ve diğer koruyucu tedavilerden fayda görmeyen spondilolizis hastaları, yine ortopedi hekimleri tarafından ameliyat edilmektedir.

Sonraki BlogKemik Tümörü Nedir? İyi Huylu ve Kötü Huylu Kemik Tümörü

Web sitesinde bulunan tüm içerikler Ortopedi İstanbul Web ve Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasakltır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.