Boyun Düzleşmesi

Boyun Düzleşmesi Nedir?

Boyun ağrısı günümüzde; entelektüel düzeyin artması, okuma yazma oranında artış, beyaz yakalı çalışan oranında artış gibi nedenlerde daha sık görülen bir rahatsızlıktır. Yetişkin yaş grubunun %30’u her yıl az veya çok oranda boyun ağrısı yaşamaktadır. Boyun düzleşmesi, tıbbi deyimle servikal kordon kaybı; toplumda en sık boyun ağrısı nedenlerinden bir tanesidir. Farklı nedenlerden dolayı boyun omurgalarında normalde olması gereken çukurluk (lordoz) azalır. Normal boyun eğriliğimiz 20-40 derece arasındadır. Bu eğriliğin 20 derecenin altına düşmesine ise boyun düzleşmesi denir.

Boyun Düzleşmesi Neden Olur?

Günümüzde boyun düzleşmesi sıklığı giderek artmaktadır. Toplumda okuma yazma oranının artması, bilgisayar başında uzun saatler geçirmek ve ofis işlerinde çalışan kişi sayısında görülen yükseliş, boyun düzleşmesi sıklığının artışına neden olmuştur. Bununla beraber mobil telefonlara uzun süre bakılması, uzun süreli kitap okunması- yazı yazılası, mesleki olarak başını öne aşağı eğerek çalışılması (tekstil işçisi, öğrenci, cerrahlar, kuaförler vb.) gibi davranışlar da boyun düzleşmesi için risk faktörleridir.

Boyun Düzleşmesi Belirtileri Nelerdir?

Boyun düzleşmesi durumunda baş öne doğru gelir ve ensenin hemen alt kısmında bir şişlik belirir. Kişinin postürü ve başı öne doğru düştüğü için yorgun bir görünüm alır. Ensede beliren bu şişlik 7. Omurumuzun arka çıkıntısıdır (C7 spinöz proces). Ayrıca arka boyun ve sırt adaleleri uzadığı be gerginliği arttığı için ense, sırt ve her iki kürek kemiği arasında yaygın ağrı hissedilir. Boyun düzleşmesi zaman içerisinde boyun omurları arasındaki disklerde taşmaya zemin hazırladığı için bu hastalarda ileriki yaşlarda boyun fıtığı görülür. Buna bağlı olarak ellerde kollarda uyuşma karıncalanma ve güç kaybı gibi semptomlar karşımıza çıkabilir.

Boyun Düzleşmesi Tedavisi Nasıldır?

Boyun düzleşmesi hastalarının omurgaları genelde esnektir. Bu hastalarda tedavide ilk yapılması gereken çalışma ergonomisinin düzeltilmesidir. Buna göre bilgisayar ekranı göz hizasının üzerine kaldırılmalı, kitap göz hizasında okunmalı, telefon ekran süresine bakma süresi azaltılmalıdır. Bu önlemlerin haricinde evde yapılabilen boyum germe egzersizleri, klinik pilates, yoga ve yüzme gibi sporlar boyun düzleşmesinin tedavisinde faydalıdır. Bu önlemlerden fayda görmeyen hastalara ilaç tedavisi reçete edilerek fizik tedavi başlanması gerekmektedir.

Boyun Düzleşmesi Tanısı Nasıl Konulur?

Boyun ağrısı şikayetiyle kliniğe gelen hastalar ortopedi hekimi tarafından muayene edilir. Fizik muayenede boyun düzleşmesi ön tanısı ile hastadan X-Ray röntgen ve MR tetkikleri istenir. Bu tetkikler neticesinde boyun alçıları ölçülür ve düzleşme tanısı konulur.

Boyun düzleşmesinde fizik tedavi faydalı mı?

Boyun düzleşmesi tedavisinde ilk basamak; buna neden olan faktörlerin ortadan kaldırılmasıdır. İlk aşamada çalışma ergonomisinin düzenlenmesi, bilgisayar ekranının yukarı kaldırılması, telefonda geçirilen zamanın azaltılması gerekir. Spor ve egzersiz olarak pilates yoga ve yüzme tavsiye edilir. Bu tedavilerden fayda görmeyen hastalarda fizik tedavi başlanabilir. Fizik tedavi, boyun düzleşmesinde sıklıkla ve başarıyla uygulanan bir metottur.

Boyun ağrısı ile polikliniğimize başvuran hastanın boyun lateral grafisi:

Boyun çukurunun kaybolduğu ve boynun düzleştiği izlenmektedir.

Boyun ağrısı ile polikliniğimize başvuran hastanın boyun lateral grafisi.