Gut Hastalığı Nedir? Gut Hastalığı Tedavisi Nasıldır?

Gut Hastalığı Nedir?

Gut hastalığı ürik asit kristallerinin eklem içinde birikmesi ile oluşan bir rahatsızlıktır. Halk arasında çok et yiyen kişilerde olduğu söylenir.

Aslında gut hastalığı olan kişilerde fazla et yenmesi durumunda kan ürik asit düzeyleri artabileceğinden dolayı ataklar tetiklenebilir. Yani gut hastalığı olmayan bir kişinin fazla et yemesi ile ataklar oluşmaz.

Kandaki ürik asit seviyesini arttıran bazı ilaçlar, lokal travmalar ve alkolde gut hastalığını tetikleyebilir. Kadınlara göre erkeklerde daha fazla görülür.

Gut Hastalığı Tedavisi Nasıl Olur?

Gut hastalığı olan kişiler kandaki ürik asit düzeyini yükseltecek besinler ve ilaçlar konusunda dikkatli olmalıdır. Gelişen ani ataklar ve uzun dönemde gelişebilecek belirtiler ilaçlar ile kontrol altına alınabilir.

Sık gelişen ataklar ile etkilenen eklemlerde geri dönüşümsüz kıkırdak hasarları gelişebilir. Bu kıkırdak hasarları ağrılara yol açarak ortopedik cerrahi tedaviler yapılmasını gerektirebilir.

Gut Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Gut hastalığı eklem ağrıları ile belirti verir. Ataklar şeklinde gelebilen bir rahatsızlıktır. İlk atak çoğunlukla ayak başparmağında olur.

Ayak başparmak ekleminde ani gelişen ağrı, kızarıklık, ısı artışı ile kendini gösterir. Diğer eklemlerde de ağrılar olabilir. Etkilenen eklem hassas ve ağrılı olur.

Gut Hastalığı Tanısı Nasıl Konulur?

Gut hastalığı kesin tanısı eklem içinden biyopsi alınarak monosodyum ürat kristallerinin görülmesi ile konur. Kan testi ile ürik asit seviyesi yüksekte olabilir normalde. Bu nedenle teşhisi doğrulamak veya çürütmek için kullanılması önerilmez.

Gut Hastalığı İçin Hangi Doktora Gitmeli?

Gut hastalığı ürik asit metabolizması ile ilgili bir hastalıktır. Aynı zamanda eklemleri ilgilendirir. Bu sebeplerden dolayı dahiliye, ortopedi ve fizik tedavi branşlarının ortak ilgi alanına girer.

Ürik Asit Nedir?

Ürik asit, pürin molekülünün yıkılması ile ortaya çıkan bir üründür. Pürin ise DNA ve RNA yapısında çokça bulunan bir moleküldür. Et ve et ürünleri pürin molekülünden zengindir. Pürin molekülünün vücutta yıkılması ile ortaya ürik asit çıkar.

Ortaya çıkan ürik asit suda az çözünür ve böbrekler yolu ile vücuttan uzaklaştırılır. Ürik asit vücuttan uzaklaştırılamazsa veya kan seviyeleri yükselirse eklemlere çökerek gut oluşumuna neden olabilir.