Kıkırdak Hastalığı Belirtiler ve Tedavisi | Kondropati Ameliyatı

Kıkırdak Hastalığı (Kondropati) Nedir?

Kıkırdak Hastalığı (Kondropati); kalça, omuz, ayak bileği, diz ve diğer tüm eklemlerde görülebilir. Kıkırdak yapısı eklem içerisinde bulunan ve eklem yüzeyini oluşturan bağ dokusudur. Eklem sıvısından beslenirler. Eklem içerisinde gördüğümüz kemiğin eklem yüzeyini saran beyaz doku katmanıdır.

Kronik dejenerasyona bağlı veya travmaya bağlı bu kıkırdak yüzeylerde hasar oluşabilir. Bu hasar kıkırdak katmanın tam kat yaralanması ve kemiğin açığa çıkması şeklinde veya kıkırdak dokusunda incelme ve yumuşama şeklinde görülebilir.

Kıkırdak Hastalığı (Kondropati) Ameliyatı

Kıkırdak hastalığı lezyonun boyutuna, derinliğine ve derecesine göre farklı ameliyatlar yapılabilir. Küçük ve derin olmayan lezyonlarda mikrokırık ameliyatı yapılır. Hasarlı bölge canlandırılır ve küçük delikler açılarak kemik iliğinden gelen hücrelerin hasarı onarması planlanır.

Derin ve geniş lezyonlarda ise mozaikplasti dediğimiz kıkırdak nakli ameliyatları gerekebilir. Kıkırdak nakli ameliyatının en önemli dezavantajı kıkırdak alınan bölgede yeni bir hasar oluşmasıdır.

Örneğin dizden ayak bileğine kıkırdak nakli yapıldığı zaman dizde hasar oluşma riski vardır. Bunun için skafold ameliyatları yani yapay bir kıkırdak yüzeyin hasarlı bölgeye yapıştırılması şeklinde ameliyatlar vardır.

Ameliyatsız Kıkırdak (Kondropati) Hastalığı Tedavisi

Ameliyatsız kıkırdak hasarlarında rejeneratif ortopedi tedavi yöntemleri kullanılır. Eklem içi enjeksiyonlar yapılır. İlgili bölgede kaslar kuvvetlendirilerek kıkırdağa binen yük azaltılır. Ağızdan alınan kıkırdak kuvvetlendirici tabletler önerilir. Eklem içi enjeksiyonlar kıkırdağın durumuna göre PRP, kök hücre, veya eklem sıvıları enjekte edilebilir.

Kıkırdak Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Eklem kıkırdağında hasar oluştuğu zaman hareketler esnasında veya ekleme yük bindiğinde ağrı oluşur. Eklem içerisinde ödem, sıvı artışı ve sinovit görülebilir. Eklem kıkırdağı hasarları tedavi edilmediğinde orta-uzun dönemde kireçlenmeyi başlatabilir. Hasarlı bölgeye yük bindiğinde ağrı ve hassasiyet ortaya çıkar.

Kıkırdak Hastalığı Tanısı Nasıl Konulur?

Kıkırdak hastalığı fizik muayene ile şüphe edildikten sonra MR görüntüleme yöntemi ile tanı koyulur. MR da kıkırdağın kalınlığı, hasarın derecesi, lezyon büyüklüğü ve derinliği ölçülebilir. Artroskopik yöntemlerle de kıkırdak muayene edilip kamera yardımı ile kıkırdak yumuşaması ve hasarları tespit edilip tedavisi aynı seansta yapılabilir.

Sonraki BlogKemik Tümörü Nedir? İyi Huylu ve Kötü Huylu Kemik Tümörü

Web sitesinde bulunan tüm içerikler Ortopedi İstanbul Web ve Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasakltır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.