Haglund Deformitesi

Haglund Deformitesi Hastalığı Nedir?

Haglund deformitesi hastalığı, aşil tendonunun topuk kemiğine (kalkaneus) tutunduğu alandaki kemik çıkıntısıdır. Hastalığın topuk kemiğinin arkasında neden olduğu çıkıntı dışardan göz ile görülebilir, elle hissedilebilir. Aslında toplumda yaygın bir deformite olmasına rağmen hastaların büyük bir kısmında semptom görülmez ve tanı almazlar.

Haglund Deformitesi Hastalığı Bulguları Nelerdir?

Haglund deformitesi hastalığında ana semptom topuğun aşil tendonuna bağlandığı üst kısmında hissedilen ağrıdır. Bunun dışında aynı bölgede kızarıklık ve gözle görülen şişlik bulguları mevcuttur.

Haglund Deformitesi Hastalığı Neden Olur?

Haglund deformitesinin oluşumuna zemin hazırlayan birtakım nedenler dizisi mevcuttur. Ayakkabıların bu bölgeyi ezmesi irite etmesi, topuk kemiğinin yoğun kullanımı (koşucular, işçiler vb.) aşil tendon iltihapları, düz tabanlık ve yürüme bozukluları nedenler arasında sayılabilir. Ayrıca dar ayakkabı giymek, kadın cinsiyet ve ailede Haglund deformitesi olan bireyler bulunması da bu hastalığın gelişimi için risk faktörleridir.

Haglund Deformitesi Hastalığı Tanısı Nasıl Konulur?

Topuk çevresinde ağrı hisseden hasta ortopedi hekimi tarafından muayene edilir. Muayene esnasında Haglund deformitesi hastalığı şüphesi ile istenen X ray röntgen tetkiki ile kesin tanı konulur.  Ayrıntılı inceleme, aşil tendonu gibi diğer yumuşak dokuların değerlendirilmesi ve ameliyat öncesi planlamalar için MR görüntüleme tetkiki yapılmalıdır.

Haglund Deformitesi Hastalığı Tedavisi

Haglund hastalığının tedavisinde ilk amaç hastanın ağrısının ortadan kaldırılması, ikinci amaç ise kişinin bu rahatsızlığı bilerek aktivitelerini buna uygun şekilde düzenlemesidir. Bu amaçla öncelikle cerrahi dışı tedavi yöntemlerine başvurulur. İlaç tedavisi, hastada ağrının kontrolünü ve inflamasyonun yangının azaltılmasını sağlar. Topuğa buz uygulanması, kişiye özel topuk destekli ortopedik tabanlıkların yapılması, daha ortopedik ve rahat ayakkabılar giyilmesi ve fizik tedavi uygulamaları; hastalıkla mücadelede kullanılmaktadır. Bu tedavilerden yeterince fayda görmeyen hastalara cerrahi tedavi uygulanır.

Haglund Deformitesi Hastalığı Ameliyatı

Haglund deformitesi hastalığında hastaların büyük çoğunluğu cerrahi dışı uygulamalardan fayda görmekle birlikte bu müdahalelerin başarısız olması durumunda cerrahi tedavi yöntemlerine başvurulmaktadır. Cerrahi tedavide ağrı ve yangıya neden olan kemik çıkıntı ve iltihaplı doku çıkarılır. Aşil tendonuna müdahale edildi ise tendon tamiri yapılır ve sonrasında hastalara kısa bacak atel uygulanarak bir süre ameliyatlı tarafa basmamaları önerilir.

Haglund Deformitesi Hastalığı Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi Gerekli Mi?

Haglund hastalığında cerrahi sonrasında ayak bileği çevresi kas ve tendonlarında sertlik, hareket kısıtlılığı görülebilmektedir. Hastalara öncelikle ev egzersizleri ve bir takım antrenman programları verilir. Hastaların bu programa uyumuna göre, ihtiyaç halinde fizyoterapist eşliğinde fizik tedavi gerekebilmektedir. Fizik tedavi uygulamalarında asıl amaç; hastaların en kısa sürede, tam eklem hareket açıklığını kazanmaları, kaslarını eski gücüne kavuşturmaları ve günlük hayata tam kapasite ile dönebilmeleridir.

Ayak T1 sagittal MR kesitinde topuktaki (kalkaneus) kemik çıkıntının (Haglund deformitesi) aşil tendonunu sıkıştırması.

Lateral ayak filminde izlenen haglund deformitesi hastalığı.

Koruyucu tedavilerden fayda görmeyen haglund deformitesi hastalığında uygulanan cerrahi tedavi ve sonrasındaki ayak görünümü.

Web sitesinde bulunan tüm içerikler Ortopedi İstanbul Web ve Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasakltır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.