Ayak Başparmak Çıkıntısı

Ayak Başparmak Çıkıntısı Nedir?

Ayak başparmak çıkıntısı ayak başparmağının dışa doğru tarak kemiğinin ise içe doğru eğrilmesi sonucu oluşan bir ayak hastalığıdır. Ayağın 1.parmak ve tarak kemiğinin ilişkisi bozulur ve şekil bozukluğu gelişir. Bazen bu şekil bozukluğu ağrılı olmakla birlikte bazen de kozmetik şikayete sebep olur.

Ayak başparmak çıkıntısı ayak başparmak ekleminin kireçlenmesinden farklı bir hastalıktır. Ayak başparmak kireçlenmesinde eklem dejenerasyonu hareket kısıtlılığı ön planda iken ayak başparmak çıkıntısı eğrilik, açılanma ve deformite ön plandadır.

Ayak Başparmak Çıkıntısı Tedavisi

Ayak başparmak çıkıntısının öncelikli tedavisi takip ve izlemdir. Ayakkabı değişikliği ve egzersizler tedavide yeri vardır. Bazı aparatlar ve ortezler erken dönemde kullanılabilir. Ağrı ön planda ise ağrı kesici ilaçlar faydalı olur.

Ayak Başparmak Çıkıntısı Ameliyatı

Ayak başparmak çıkıntısı ameliyatı hem kemik hem yumuşak doku müdahalesi şeklinde yapılabilmektedir. Kemik eğriliği osteotomi dediğimiz eğri kemiğin düzeltilmesi, plak veya vida ile yeniden sabitlenmesi şeklindedir.

Yumuşak doku müdahalesi ile gergin olan tendonların gevşetilmesi gevşek olan eklem kapsülünün sıkılaştırılmasıdır. Ayak başparmak çıkıntısı ameliyatı için birçok cerrahi teknik geliştirilmiştir. Hangi cerrahi tekniğin kullanılacağı hastanın yaşına, eğriliğin derecesine, ayağın esnekliğine göre değişir.

Ayak Başparmak Çıkıntısı Nedenleri

Belirlenmiş tek bir sebebi yoktur. Uygun olmayan ayakkabılar şikayetleri artırır. Ergen yaşlarda erken dönemde görülebileceği gibi yaşlanmayla birlikte geç dönemde de görülebilir. Kalıtımsal ve çevresel birçok faktöre bağlı bu hastalık ortaya çıkabilir.

Ayak Başparmak Çıkıntısı Aparatı

Ayak başparmak çıkıntısı aparatlarının eğriliğin derecesini azaltmaya yönelik etkisi sınırlıdır. Erken dönemde semptomatik olarak kullanılabilir. Ancak bu aparatların hastalığı tedavi edip ortadan kaldırması mümkün değildir.

Ayak Başparmak Çıkıntısı Tekrarlar Mı?

Ayak başparmak çıkıntısı nadiren tekrar edebilir. Esnek ayaklarda ve romatoid artrit gibi alttan yatan bir hastalık olduğu durumlarda nüks görülebilir. Eğrilik derecesi çok yüksek olan ayaklarda da nüks görülebilir.

Ayak başparmak çıkıntısı ameliyatı iyileşme süreci nasıldır?

Ayak başparmak çıkıntısı ameliyatından 1 gün sonra hasta yürüyebilir. Ayak başparmak çıkıntısı ameliyat sonrası terliği sadece topuğa yük verdirir. Bu ameliyat da ayak ön tarafına müdahale edildiği için topuğa basarak yürünebilir.

Yaraların iyileşmesi 15 gün sürer. Kemiğin iyileşmesi 4-6 hafta sürer. Ayakkabı giyilip normal hayat dönüş 1,5-2 ayı bulur.

Ayak başparmak çıkıntısı ameliyatı çift taraflı yapılır mı?

Ayak başparmak çıkıntısı ameliyatı çift taraflı yapılır. Eğriliğin derecesi çok yüksek olduğu durumlarda nadiren tek tek sırayla yapılır. Genel olarak 2 ayak aynı anda ameliyat edilir ve hasta ameliyattan 1 gün sonra yürüyüş yapabilir.

Ayak başparmak çıkıntısının ameliyat öncesi ve sonrası durumu şekilde görülmektedir.

Web sitesinde bulunan tüm içerikler Ortopedi İstanbul Web ve Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasakltır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.