Sert Dirsek

Sert Dirsek Nedir?

Sert dirsek, dirsek eklemindeki hareket kısıtlılığını belirtmektedir. Genellikle dirsek çevresi travmalarından ve ameliyatlarından sonra görülmektedir. Dirsek çevresi kırıkları ameliyat edilse de edilmese de sert dirseğe (dirsek hareket kısıtlılığına) neden olabilir. Sert dirsek çözümü çok kolay olmayan bir problemdir. Sert dirsekte önemli olan, oluşmasının önüne geçmek için en başta önlem alınmasıdır. Sert dirsek tedavi sonrası her zaman eski hareket açıklığına kavuşmayabilir.

Sert Dirsek Belirtileri Nelerdir?

Sert dirsek en önemli belirtisi hareket kısıtlılığıdır. Kişi dirseğini tam olarak açıp kapatamaz. Ağrılı veya ağrısız olabilir. Önkola rotasyon hareketi (pronasyon ve supinasyon) yapamaz. Önkol rotasyonu (pronasyon ve supinasyon) yapamayan kişi eliyle çeşmeden su içemez, avuç içini aşağıya ve yukarıya çevirme hareketlerini yapamaz. Kişi dirseğini tam olarak bükemediği için elini ağzına götürmede başına götürmede sıkıntı yaşar. Yemek yerken saçını tarayıp makyajını yaparken sert dirsek olan tarafı tam olarak kullanamaz.

Sert Dirsek Oluşması Nasıl Önlenir?

Sert dirsek tedavisi kadar önemli olan sert dirsek oluşumunun önüne geçilmesi için tedbir alınmasıdır. Bunun için dirsek travması sonrası mutlaka ortopedi uzmanına başvurulmalı ve kırık varlığında tedavisi uygun şekilde yapılmalıdır. Ameliyat gerektiren dirsek çevresi kırığı var ise ameliyatın en iyi şekilde yapılması sert dirsek gelişiminin önüne geçebilecektir. Ameliyat çok iyi olsa bile ameliyat sonrası fizik tedavi ve egzersiz yetersizliği de sert dirsek gelişmesine neden olur. Aynı şekilde ameliyatsız takip edilen dirsek çevresi kırıkları içinde uygun zamanda alçı çıkarılıp yeterli fizik tedavi yapılmazsa sert dirsek gelişebilir.

Sert Dirsek Tedavisi

Sert dirsek tedavisinde ilk etapta fizik tedavi denenebilir. Fizik tedavi ile yeterli sonuç alınamayan hastalar ameliyat edilir. Ameliyatı açık veya kapalı ameliyat olabilir. Kapalı ameliyat (dirsek artroskopisi) her hasta için uygun olmayabilir. Normal bir kişi günlük ihtiyaçlarını yapabilmek için 30-130 derece arasında dirsek hareketine ve 50 şer derece önkol rotasyon (supinasyon ve pronasyon) hareketine ihtiyaç duyar. Tedavide ilk amaç tam hareket açıklığını sağlamaktır. Fakat mümkün olmayan durumlarda günlük kullanım için gerekli en küçük hareket açıklıkları hedeflenir. Sert dirsek ameliyatı sonrası hemen agresif fizik tedaviye başlanır.

Sert Dirsek Ameliyatı

Sert dirsek ameliyatı hastaya göre planlanır. Standart bir sert dirsek ameliyatı yoktur. Hastada sert dirseğe neden olan kemiksel bir patoloji varsa kemik düzeltme ameliyatı yapılır. Daha önceki ameliyatlara bağlı içeriye konmuş olan platinler varsa çıkarılabilir. Dirsek çevresi yumuşak doku yapışıklıkları varsa onlar gevşetilir. Dirsek eklem kapsülü gevşetilir. Ameliyat içinde hareketler sürekli kontrol edilerek en iyi hareket açıklığı yakalandığında ameliyat sonlandırılır. Ameliyat sonrası kola alçı yapılır bir süre kolda alçı ile takip yapılabilir.

Sert dirsek örnek röntgen grafisi:

Sert dirsek örnek röntgen grafisi.

Sert dirsek ameliyatı kesin çözüm mü?

Sert dirsek nedeniyle ameliyat olan bir kişide tekrar sert dirsek gelişebilir. Ameliyat sonrası yapılacak olan fizik tedavi hastalığın tekrar etmemesi için çok ciddi önem arz etmektedir. Ameliyat içinde elde edilen hareket açıklığını korumanın tek yolu ameliyat sonrası yapılacak olan iyi bir fizik tedavidir. Hasta ile ameliyat öncesi dirsek hareketlerinin ne kadar açılabileceği ile ilgili detaylı konuşulmalıdır. Her sert dirsek her zaman tam hareket açıklığına kavuşacak diye bir şey yoktur.