Skafoid Kırığı Ameliyatı

Skafoid Kırığı Nedir?

Skafoid kemiği el bile çevresinde bulunan fasulye benzeri bir kemiktir. Bu kemiğin travma sonrası bütünlüğünü kaybetmesine skafoid kırığı denir. Farkı biçimlerde kırılabilir. Bazı kırık tipleri ameliyat gerektirir. Bazı ayrışmamış kırıklar alçı ile tedavi edilebilir. Skafoid kırığında ameliyat vida ile yapılır. Alçı uzun veya kısa kol yapılabilir.

Skafoid Kırıkları Nelerdir?

Skafoid kırıkları farklı çeşitlerde olabilir. Proksimal uç kırığı, distal uç kırığı veya şaft kırığı şeklinde karşımıza çıkabilir. Bu kırıklar tanımlamada ve sınıflandırmada kullanıldığı gibi tedavi algoritması açısından kırığı lokalizasyonu çok önemlidir. Kaynamayı etkileyen en önemli faktör budur. Skafoid kırıkları kaynamadığı zaman tüm el bileği biyomekaniğini bozar. El bileği çok yönlü harekete sahip olduğu için skafoid kırıkları el bilek hareketlerini kısıtlar.

Skafoid Kırığı Belirtileri Nelerdir?

En önemli belirti ağrıdır. El bileğinde şişlik ve ağrı görülür. El bileği hareketleri kısıtlanır. Dokunmakla şiddetli ağrı yani hassasiyet mevcuttur. Hasta hikayesi hemen sorgulanır. El bilek travması ve düşme şekli el bileği üzerine düşme hikayesi varsa mutlaka skafoid kemiği özel olarak muayene edilmelidir. Atlanma ihtimali gözden kaçma ihtimali en yüksek kırıktır. Bu yüzden özel grafi olan skafoid grafisi mutlaka çektirilmelidir.

Skafoid Kırığı Tanısı Nasıl Konulur?

Fizik muayene çok önemlidir. El bileği başparmak tarafındaki skafoid çukurunda yoğun ağrı olur. Hastaya el bilek üç yönlü röntgen istenir. Genellikle röntgende kırık görülür. Röntgende kırık görünmez ve muayenede şüphe devam ederse tomografi istenmelidir. Gerekirse MR tetkiki çekmek gerekir. Ayrışmamış kırıklar bazen sadece MR da görülür. Bu hastaları mutlaka kırık görülmese bile skafoid çukuru hassas ise travmadan 1 hafta sonra kontrol muayenesi yapılmalıdır.

Skafoid Kırığı Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Ameliyatsız olarak alçı veya ameliyat yapılabilir. Alçı uygulamaları kısa kol veya uzun kol yapılabilir. Ayrışmamış kırıklar bu şekilde kaynama ve iyileşme sağlayabilir. Alçı bazı kırık tiplerinde 5 hafta bazılarında 8 hafta bazen 12 haftaya kadar uzayabilir. Skafoid kemiği kaynaması vücuttaki diğer kemiklere göre oldukça yavaştır ve temkinli olmayı gerektirir. Ayrışmış kırıklarda mutlaka ameliyat gerekir. Ameliyat açık veya kapalı olarak yapılabilir. Açık ameliyatlar kırığın pozisyonu ve lokalizasyonuna göre dorsal veya volarden yani at veya üst taraftan el bileğinin farklı bölümlerinden ulaşılarak yapılabilir.

Skafoid Kırığı Ameliyatı Nedir?

Skafoid kırığı ameliyat anestezi altında kırığa operasyon yapılmasıdır. İşlem ameliyathanede yapılır. Genellikle 1 adet vida kullanılır. Bu vida başsız vida olup özel skafoid vidalarıdır. Vida kemiğin içinde gömülü kalır. Bu sayede eklem hareketlerinde e bileğine ve kıkırdaklara zarar vermez. Skafoid kırıkları kanlanması az olduğu için ameliyat rağmen kaynamayabilir. Bu durumda leğen kemiğinden taze kemik alınması gerekebilir. Kırık parçalardan birisi canlılığını yitirmişse el bileğinden damarlı kemik nakli de gerekebilir.

Skafoid Kırığının Kapalı Ameliyatı Nedir?

Ayrışması çok olmayan kırıklarda bu ameliyat kapalı yapılabilir. 2mm’lik kesi küçük mini insizyon yapılır. Kırık kapalı olarak veya dolaylı olarak yerine oturtulur. Bu mini keşiden önce ince tel gönderilir. Geçici kırık sabitlemesi yapılır. Daha sonra bu tel üzerinden vida gönderilir. Bu vida başsız skafoid vidasıdır. Bu vidanın tamamı kemiğin içine gömülmelidir. Röntgen altında ameliyathanede mutlaka kırık kontrol edilmelidir. Kırığın bütünlüğü yeterince sağlanamamışsa mutlaka açık ameliyata geçilir. Bu kapalı skafoid kemik kırığı ameliyatından sonra el bileğine alçı yapılır.

Skafoid kırığı ameliyatı sonrası iyileşme süreci nasıldır?

Ameliyata karar verilmemişse alçı yapılır. Alçı 1,5 ay veya 3 ay kalır. Her ay röntgen çekilir. Röntgende kaynama yeterince görülmezse 3. ay dolduğunda tomografi çekilir ve kaynama görülür.

Skafoid kırığı ameliyatı sonrası ağrı olur mu?

Özellikle ilk gün ağrı olur. Bu yüzden hasta hastane şartlarında misafir edilir.1.günden sonra ağrı hızlıca azalır. Eve reçete edilen ağrı kesiciler bu ağrıya rahatlatmak için yeterlidir.

Skafoid kırığı ameliyatı sonrası tekrarlar mı?

Skafoid kırığı bazı durumlarda kaynamaz. Ameliyat mükemmel bile olsa kaynamayabilir. Bu durumda ek girişimler gerekebilir. Bu bir tekrarlama değil kaynamama durumudur. Özellikle yoğun sigara içilmesi en önemli kaynamama sebebidir.

Skafoid kırığı ameliyat olmazsa ne olur?

Ameliyat olmazsa mutlaka alçı sarılmalıdır. Bu kemik kaynamazsa el bileğinde ağrı ve hareket kaybı olur. El bileği tam fonksiyona ve verimle kullanılamaz.

Orta uzun vadede ise el bileğinde şekil bozukluğu ve kireçlenme gelişir.

Skafoid kemik kırığı ne kadar zamanda iyileşir?

Ortalama 3 ayda iyileşir. Bu süre şeker hastalarında ve sigara içenlerde uzayabilir. El bileği uzun süre alçıda kalacağı için mutlaka fizik tedavi gerekir. El bileğinde incelme gücünde zayıflama görülür. Bu fonksiyonların düzelmesi fizik tedavinin de performansına bağlıdır.

Skafoid kemik kırığına ne iyi gelir?

Sigara içmemek en iyi seçenektir. Kelle paça çorbaları işe yaramaz. Kalsiyumdan vitamin D ve vitamin C den yüksek besinler tavsiye edilir. Sudeck atrofisi dediğimiz el bileği zayıflamasına engel olmak için ekstra gıda takviyeleri hasta özelinde tavsiye edilir.

Skafoid kırığı ameliyatı fiyat nasıl hesaplanır?

Kırığın tipine göre hesaplanır. Sadece kapalı vida mı yapılacak, açık vidalama mı yapılacak buna bakılır. Leğen kemiğinden taze kemik alınması gerekli mi buna bakılır. Yatış süresi hesaplanır ve fiyat belirlenir.

Skafoid kırığı ameliyatı sonrası ağrılar olur mu?

Erken dönemde ağrılar mutlaka olur. Bunun için ağrı kesici kullanmak gereklidir. Kemik kaynadıktan sonra ağrı görünmez.

Skafoid ameliyatı kaç saat sürer?

Kapalı ameliyat 15 dakika sürer. Açık vidalama yarım saat sürer. Damarlı kemik nakli veya leğenden kemik alınması eklenirse 1 saat sürer.

Skafoid kırığı sonrası fizik tedavi işe yarar mı?

Fizik tedavi çok işe yarar. Skafoid kırığı ameliyatından sonra mutlaka fizik tedavi gerekir. Hatta bu konuda deneyimli el fizyoterapistiyle çalışılması tercih edilmelidir. İyileşme süresini etkileyen en önemli faktörlerden birisidir.

Skafoid kırığı iyileşme belirtileri nelerdir?

Öncelikle ağrı azalır. Hareket açılığı artar. Röntgen veya tomografide kaynama dokusu görülmelidir. İyileşme sonrası el bilek gücüde artar.

Skafoid kırığı kaynamazsa ne olur?

Skafoid kırığı kaynamazsa el bilek ağrısı kronik ağrıya sebebi olur. Hareket kısıtlılığı başlar. Daha sonra el bileğinde şekil bozukluğu ve deformitler başlar. Kıkırdak harabiyeti arttıkça da el bilek kireçlenmesi görülür. El bilek kireçlenmesi tüm el bileğinin dondurmasına kadar ilerleyebilir.

Kemik kırığı iyileştiği nasıl anlaşılır?

El bileği normal fonksiyonlarına kavuşur. Ağrılar azalır.3.ayda tomografi çekilir. Tomografide kaynama dokusu görülür. Bunun üzerine fizik tedavi bölümünden el bileğini kuvvetlendirme tavsiyesi yapılır. Hasta sonrasında normal yaşama ve spora döner.

Açık vidalama ve leğen kemiğinden taze kemik alınıp kırık hattı canlandırılarak yapılan skafoid kemik kırığı ameliyatı, burada gördüğünüz gibi skafoid kemiğinde implant olarak tek bir vida kullanılır: