Ganglion Kisti Tedavisi

Ganglion Kisti Nedir?

Ganlion kisti içinde eklem veya tendon kılıf sıvısını içeren iyi huylu oluşumlardır. Sıklıkla el bileği ve elde görülür. Ayak ve ayak bileği çevresinde de görülebilirler. İçinde berrak jöle kıvamında bir sıvı içerir. Genellikle bir sap ile ekleme, tendona, bursa veya ligamente bağlanır. Ganglion kistleri genellikle sert yapıda ve iyi sınırlıdır. Oluşum nedeni tam olarak bilinmese de birçok vakada travmadan şüphelenilmektedir. El ve el bileğinin en sık görülen yumuşak doku kitlesidir.

Ganglion Kisti Neden Olur?

Ganglion kistinin neden oluştuğu tam olarak netlik kazanmamıştır. Öne sürülen bazı teoriler vardır. Bunlar arasında en muhtemeli tekrarlayan mikro travmalardır. Oluştuktan sonra eklemin zorlanması ile birlikte ganglion daha da büyüyebilir. Yeni ganglionlar oluşabilir. Eklem istirahate alınırsa ganglion kistleri küçülüp kaybolabilir.

Ganglion Kisti Kimlerde Görülür?

Ganglion kisti herkeste görülebilir. Kadınlarda biraz daha sık görüldüğü bildirilmiştir. Her yaşta görülebilir. 2 yaşından 83 yaşına kadar görüldüğünü bildiren yayınlar mevcuttur. Başka hastalıklarla birliktelik tespit edilmemiştir. Hiçbir rahatsızlığı olmayan sağlıklı kişilerde de görülebilir.

Ganglion Kisti Belirtileri Nelerdir?

Ganglion kisti en çok el bileğinin dış yüzeyinde ikinci sıklıkta ise el bileğinin iç yüzeyinde görülür. Anormal görünüm, ciltte görülen şişlik, en sık belirtilerdir. Genelde ağrısız şişliklerdir. Bazen ağrı yapabilir. İlgili eklemde hareket kısıtlılığı olabilir. Sinire baskı yapan bir bölgede ise uyuşmalara sebebiyet verebilir. Genellikle en sık doktora başvuru görsel şikayetlerdir.

Ganglion Kisti Tanısı Nasıl Konur?

Ganglion kisti tanısı büyük oranda doktor muayenesi ile konur. Özellikle el bileğinde görülen sert yapıda ve iyi sınırlı mobil şişlikler ganglion kistini düşündürür. Fakat teşhisi doğrulamak adına görüntüleme testleri mutlaka istenir. Ganglion kisti tanısı için sıklıkla ultrasound veya MR görüntüleme kullanılır. Kesin tanı ancak patolojik inceleme ile mümkündür. El bileğinde veya diğer eklemlerde ganglion kisti derinde olabilir ve gözle muayenede görülmeyebilir. Hasta sadece ağrı şikayeti ile başvurabilir. Tanı MR veya ultrasound görüntüleme ile konur.

Ganglion Kisti Tedavisi Nedir?

Ganglion kisti tedavisinde ilk basamak eklemi istirahate almaktır. Soğuk uygulama ve non steroidal antiinflamatuar ilaçlarda kullanılabilir. Ganglion kistleri bu tedaviler ile kendi kendilerine kaybolabilir veya küçülebilir. Ganglion kisti içinden kist sıvısının iğne ile çekilmesi de bir tedavi yöntemidir. Fakat enjektör ile sıvı çekildikten sonra ganglion kistinin tekrarlama olasılığı yüksektir. Ganglion kistinin en yüksek başarı ile tedavisi ganglion kistinin ameliyat ile alınmasıdır. Ameliyat sonrası düşük ihtimalde olsa ganglion kistinin tekrarlama ihtimali vardır.

Ganglion Kisti Ameliyatı

Ganglion kistleri yüzeyel yumuşak doku kitleleri oldukları için ameliyatları nispeten kolaydır. Damar veya sinirle komşuluk gösterdikleri zaman alınması biraz daha zorlaşabilir. Ganglion kisti ameliyatları lokal veya genel anestezi ile yapılabilir. Ameliyat sırasında ganglion kistinin tamamının sapı ile birlikte çıkarılması tekrarlama ihtimalini düşürür. Ameliyatta alınan ganglion kisti mutlaka patolojik incelemeye gönderilir. Kesin tanı patolojik inceleme sonucunda konur.

Ameliyat içinde ganglion kisti görüntüsü:

Ameliyat içinde ganglion kisti görüntüsü

Ganglion kisti ameliyatsız geçer mi?

Evet ganglion kistleri ameliyatsız tamamen geçebilme potansiyeline sahiptir. İlk aşama tedavi eklemi istirahate almak ve non streoidal antiinflamatuar ilaç kullanılmasıdır. Soğuk uygulamada yapılabilir. El bilekilkeri, bandajlar kullanılabilir. Bu şekilde tamamen geçebilir.

Ganglion kisti tehlikeli midir?

Ganglion kisti iyi huylu yumuşak doku kitleleridir. Bilinen tehlikesi yoktur. Kötü huylu tümörlere dönüşme ihtimali yok kabul edilir. Ganglion kisti olmayan bir kişide kötü huylu tümör görülme ihtimali ne kadarsa ganglion kisti olan kişide de oran aynıdır. Yani kötü bir hastalık için risk teşkil etmez.

Ganglion kisti kendiliğinden geçer mi?

Evet, ganglion kisti hiçbir tedavi olmadan kendiliğinden de geçebilir. Fakat bu illa olacak diye bir şey yoktur. Yeteri kadar beklersem ganglion kistim kaybolur diye bir durum söz konusu değildir. Bazı kişilerde tedaviye rağmen bile kaybolmayabilir.

Ganglion kisti bir tümör mü?

Vücutta normalde olmayan sonradan oluşan kitlelere genel olarak tümör denmektedir. Tümörler iyi huylu veya kötü huylu olabilir. Ganglion kisti de iyi huylu bir yumuşak doku kitlesidir. Yani ganglion kistine tümör demek yanlış olmaz.

Ganglion kisti ameliyatı ne kadar sürede iyileşir?

Ganglion kisti ameliyatı iyileşme süresi diğer ortopedik ameliyatlara göre kısa sürer. Ganglion kistinin derinliğine, boyutuna ve bulunduğu konuma göre süre değişmekle birlikte kişi genellikle 2 hafta içinde normal günlük yaşamına tamamen dönebilir.

Ganglion kisti ne zaman alınır?

Ganglion kistinin alınması ile ilgili net bir zaman yoktur. Tıbbi olarak kesin alınması gereken kitleler değillerdir. Ganglion kistinin alınmasının zamanına hasta ile konuşulup karar verilir. Hasta eğer ganglion kistini aldırmak istemezse kitle düzenli periyotlarla takip edilir. Kişiye rahatsızlık vermeyen ganglion kistlerinin alınması gerekmez.

Ganglion kisti ameliyat için kaç mm olmalıdır?

Ganglion kistinin alınması için belirli bir boyuta ulaşması gerekmez. Bazen milimetrik ganglion kistleri eklem arasında bulunur ve eklemi rahatsız ederek ağrı ve hareket kısıtlılığına sebep olabilir. Boyutu küçüktür ama sinire yakın komşuluk gösteriyordur ve buna bağlı semptomlar oluşturmuştur. Bu tarz durumlarda boyutuna bakmaksızın ameliyat edilebilir.

Ganglion kisti neden büyür?

Ganglion kisti genellikle eklemden kaynaklandığı için eklemi zorlayan durumlar ganglion kistinin büyümesine sebep olacaktır. Bazı nadir durumlarda ilk konulan ganglion kisti tanısı yanlış olabilir ve kitle büyümeye devam eder. Altından başka bir rahatsızlık çıkabilir. Bu nedenle ani ve hızlı büyüyen şişliklerde mutlaka doktora bilgi verilmelidir.

Ganglion kisti çoğalır mı?

Ganglion kisti çoğalabilir. Genellikle tek olarak görülür. Bazen oda oda yan yana birkaç kist birlikte olabilir. Veya aynı eklemin farklı noktalarında aynı anda veya farklı zamanlarda görülebilir.

Ağrılı ganglion kisti nedir?

Ganglion kisti genellikle ağrısızıdır. Hepsi ağrısız olacak diye bir şey yoktur. Ağrılı ise ağrı yapan nedenler araştırılır. Ekleme çok yakın olabilir, sinir ile komşuluk gösteriyor olabilir. Bu gibi durumlarda ağrı yapması beklenir. Veya tanı ganglion kisti değildir. Ağrılı olabilecek başka bir kitle olabilir. Bu nedenle dikkatli incelenmelidir.

Ganglion kisti buz tedavisi nasıl yapılır?

Ganglion kisti buz tedavisi direk cilt üzerine buz konularak yapılmamalıdır. Buz ile cilt arasında mutlaka ince bir havlu olmalıdır. Saat başı 15 dakika olacak şekilde soğuk uygulama yapılır. Buz uygulama sayısı günde 4-5 defadan daha az olmamalıdır.

Ganglion kisti patlarsa ne olur?

Ganglion kisti patlarsa kist sahasında bir miktar ağrı olur birkaç gün içinde ağrı geçer. Kist içeriği steril olduğu için bir enfeksiyona veya istenmeyen başka bir duruma genellikle sebebiyet vermez. Kist patladıktan sonra tekrar oluşmayabilir ve patlayarak tedavi olmuş olur.

Ganglion kisti evde tedavi edilir mi?

Ganglion kisti hiç tedavi edilmese bile kendi kendine geçebilen bir rahatsızlıktır. Evde de tedavi edilebilir. Ganglion kisti olan bölgeye bandaj sarılarak soğuk uygulama yapılır. Eklem istirahate alınır. Ganglion kisti olan eklem zorlanmaz. Böylece ganglion kisti kaybolabilir.