Karpal Tünel Sendromu

Karpal Tünel Sendromu Nedir?

Karpal tünel sendromu median sinirin el bileği seviyesinde sıkışmasıdır. Median sinir, eldeki parmakların duyusunu alıp hareketini sağlayan kasları uyaran sinirlerden bir tanesidir. Karpal tünel sendromu hastalığında median sinir transvers karpal ligament altında sıkışır.

Karpal Tünel Sendromu Neden Olur?

Karpal tünel sendromu hastalığının oluşma sebebi genellikle bilinmemektedir. Daha az kısmının sebebini bilmekteyiz. Karpal tünel sendromu romatoid artrit, tiroid, şeker hastalığı, kronik böbrek yetmezliği ve sarkoidoz gibi durumlarda görülebilir. Gebelikte de karpal tünel sendromu görülebilir. Median sinirin geçtiği tünelin içinde ganglion kisti olması da siniri sıkıştıracağı için yine karpal tünel sendromu hastalığına yol açabilir.

Karpal Tünel Sendromu Nasıl Önlenir?

Karpal tünel sendromu hastalığının nedeni biliniyorsa önlemek için nedeni ortadan kaldırmaya yönelik önlemler alınabilir. Mesela şeker hastalığına bağlı oluştuysa şeker hastalığını tedavi etmek karpal tünel sendromu hastalığının ilerlemesini yavaşlatacaktır. Karpal tünel sendromu olgularının çoğunun nedeni bilinmediği için hastalığın oluşmasını önleyecek net bir yöntem yoktur.

Karpal Tünel Sendromu Belirtileri Nelerdir?

Karpal tünel sendromu el parmaklarında ağrı ve uyuşma ile kendini gösterir. Özellikle gece uykudan uyanıp eldeki ağrı ve uyuşmanın geçmesi için elin sallanması karpal tünel sendromu hastalarında sık görülmektedir. Karpal tünel sendromu tedavi edilmez ve ilerlerse sonraki aşamalarda kas güçsüzlükleri ve el kaslarında zayıflamalar görülmektedir.

Karpal Tünel Sendromu Tanısı Nasıl Konur?

Karpal tünel sendromu tanısında fizik muayene çok önemlidir. Fizik muayenede karpal tünel sendromu tanısını destekleyecek bazı önemli testler vardır. Bunlardan ikisi tinel testi ve phalen testidir. İkisinin de amacı karpal tünel sendromu oluşumuna neden olan median sinir sıkışıklığını provake ederek, semptomların artıp artmayacağını tespit etmektir. Muayenede karpal tünel sendromu tanısı büyük oranda konur fakat, tanıyı kesinleştirebilmek ve karpal tünel sendromu hangi aşamada diye öğrenebilmek için mutlaka EMG yapılmalıdır. Eğer muayenede karpal tünel içinde ganglion kisti gibi bir kitleden şüpheleniliyorsa MR ile görüntülemede yapılabilir.

Karpal Tünel Sendromu Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hafif karpal tünel sendromu konservatif yöntemle (ameliyatsız) tedavi edilebilmektedir. Sistemik sorunlar varsa (şeker, tiroid gibi) bunların tedavisi yapılmalıdır. El, el bileği ve kol hareketleri ile ortaya çıkan şikayetler varsa aktivite modifikasyonu mutlaka tedavide yapılmalıdır. Karpal tünel sendromu el bileği splintlerinin kullanması ve NSAİd ilaçların kullanılması ile rahatlayabilir. El terapisi hafif karpal tünel sendromu varlığında denenebilir. B12 vitamin desteği de karpal tünel sendromu olan kişilerde fayda sağlayabilmektedir. Karpal tünel sendromu o bölgeye yapılacak steroid enjeksiyonundan geçici olarak fayda görebilir. Bunlardan fayda görmeyen veya orta ve ileri derecede karpal tünel sendromu olgularında cerrahi tedavi ile yüksek oranda hastalık tedavi edilmektedir. Aşırı ilerlemiş, geç ve ileri evre karpal tünel sendromu tam olarak düzelmeyebilir. Bu nedenle tedavide geç kalmamak karpal tünel sendromu tanılı kişilerde önemlidir.

Karpal Tünel Sendromu Ameliyatı

Karpal tünel sendromu ameliyatında amacımız median sinirde olan sıkışıklığı ortadan kaldırmaktır. Karpal tünel sendromu, median sinirin transvers karpal ligament altında sıkışması ile ortaya çıkar. Transvers karpal ligamentin gevşetilmesi karpal tünel sendromu durumunu ortadan kaldıracaktır. Fakat mutlaka siniri başka seviyede sıkıştıran bir yapı olup olmadığı kontrol edilmelidir. Median sinirin karpal tünelden çıktıktan sonra başparmağa verdiği dallara kadar rahatlamış olduğundan emin olunmalıdır.

Sizlerden gelen sıkça sorulan sorular ve cevapları…

Karpal Tünel Sendromu tehlikeli mi?

Karpal tünel sendromu hayati risk teşkil eden bir hastalık değildir. Fakat tedavisi yapılmazsa hayat kalitesini önemli ölçüde düşürecektir. Geç ve ileri evre karpal tünel sendromu tedavi edilse bile tam olarak rahatlamayabilir. Bu yüzden karpal tünel sendromu tedavisi çok fazla ertelenmemelidir.

Karpal Tünel Sendromu için evde ne yapılabilir?

Karpal tünel sendromu şikayetleri el ve el bileğinin zorlu kullanıldığı, uzun süre kullanıldığı durumlarda artmaktadır.  Bu nedenle evde ve işte el bileğini istirahate almak önemlidir. Karpal tünel sendromu için hazır satılan el bilek splintlerini kullanmakta şikayetleri rahatlatabilir.

Karpal Tünel Sendromu için hangi bölüme gitmeliyim?

Karpal tünel sendromu takibini, tedavisini ve ameliyatını genellikle ortopedi ve travmatoloji hekimleri yapar. Nadiren beyin ve sinir cerrahisi bölümü de karpal tünel sendromu ameliyatını yapmaktadır. Karpal tünel sendromu ameliyatsız tedavisi ile ilgilenen diğer bölümler ise fizik tedavi ve rehabilitasyon ile nörolojidir.

Karpal Tünel Sendromu geçer mi?

Karpal tünel sendromu tedavide çok geç kalınmadığı sürece tam olarak geçebilen bir rahatsızlıktır. Tedavi, hafif karpal tünel sendromu olgularında ameliyatsız olurken orta ve ileri evrelerde cerrahi olarak yapılmaktadır.

Karpal Tünel Sendromu kaç günde iyileşir?

Karpal tünel sendromu ameliyatı sonrası kişi 2 hafta içinde normal hayatına dönebilir. Karpal tünel sendromu ameliyatından sonra el ve parmaklar basit işler için hemen kullanılmaya başlanır.

Karpal Tünel Sendromu ağrısı nereye vurur?

Karpal tünel sendromu median sinirin sıkışmasından kaynaklandığı için, median sinirin duyusunu aldığı parmaklar etkilenir. Karpal tünel sendromu özellikle başparmak, işaret parmağı, orta parmak ve yüzük parmağının yarısını etkilendiği bir rahatsızlıktır. Bu parmaklarda ağrı ve uyuşma hissi yoğun olarak hissedilir. Karpal tünel sendromu ileri evrelerinde avuç içindeki başparmak kaslarında zayıflamalar görülür.

Karpal Tünel Sendromu testi nedir?

Karpal tünel sendromu tanısında kullanılan en önemli iki test tinel ve phalen testidir. Karpal tünel sendromu testlerinin mantığı, median sinir sıkışıklığını provake ederek semptomların anlık olarak artıp artmadığını test etmektir. Tinel testi hekimin sıkışıklık olan bölgeye parmakları ile vurması ile yapılırken, phalen testi ise kişinin el bileğini kıvırarak kendisinin siniri sıkıştırması ile yapılır. Her iki testte de semptomların artması karpal tünel sendromu tasına yaklaştırır.

Karpal Tünel Sendromu genetik mi?

Karpal tünel sendromu olgularının çoğunluğunun nedeni bilinmemektedir. Şeker hastalığı, tiroid hastalığı gibi hastalıklarda karpal tünel sendromu oluşabildiği için ve bu hastalıklarda genetik geçiş olabildiğinden, ancak dolaylı olarak genetik geçiş gösterebilir. Ancak karpal tünel sendromu direk olarak genetik geçişli bir rahatsızlık değildir.

Karpal tünel sendromu niye olur?

Karpal tünel sendromu en sık nedeni idiyopatiktir.  Yani karpal tünel sendromu nedeni genellikle bilinmemektedir. Niye olduğu sorusunun cevabı spesifik olarak çok az durumda verilebilir. Karpal tünel sendromu hastalığına yol açan nedenler arasında şeker hastalığı, tiroid hastalığı(guatr), romatizmal hastalıklar, sarkoidoz, tünel içinde oluşan ganglion kistleri, el bilek kırıkları, enfeksiyon, alkolizm gibi durumlar sayılabilir. Gebelik dönemlerinde de karpal tünel sendromu görülebilir.

Karpal tünel sendromu kimlerde görülür?

Karpal tünel sendromu genellikle 30-60 yaş aralığında görülmektedir. Kadınlarda 2-3 kat daha sık olarak görülmektedir. Karpal tünel sendromu ileri yaşlı, fazla kilolu ve fiziksel aktivite yapmayan kişilerde daha fazla görülmektedir. Kadın cinsiyet, obezite, sigara kullanımı ve endüstriyel işçi olmak karpal tünel sendromu gelişimine yatkınlık oluşturur.

Karpal tünel sendromunda ne yapmamalı?

Karpal tünel sendromu olan kişiler özellikle el ve el bileğini zorlu kullandıklarında şikayetlerinde artma görülmektedir. El işi ve gücüyle yapılan işleri ne kadar az yaparlarsa karpal tünel sendromu şikayetlerinde o kadar azalma olmaktadır. El bilekliği kullanımı şikayetleri bazı hastalarda azaltmaktadır.

Karpal tünel sendromuna ne iyi gelir?

Karpal tünel sendromu sinir sıkışmasından kaynaklandığı için sinir iyileşmesine olumlu katkı sağlayan vitaminler karpal tünel sendromuna iyi gelebilmektedir. Bunlar arasında en önemlisi B12 vitaminidir. B vitamin kompleksi kullanılması faydalı olacaktır. Bunun dışında kişinin el bileğini istirahate alması ve bileklik kullanması da karpal tünel sendromu için fayda sağlayacaktır.

Karpal tünel sendromu ilaç tedavisi ile iyileşir mi?

Karpal tünel sendromu ilaç tedavisi ile kesin olarak iyileşmez. Şikayetler rahatlayabilir, fakat ortada mekanik bir problem oluğundan kesin tedavi için mekanik problemin ortadan kaldırılması gerekmektedir. Mekanik problem her karpal tünel sendromu rahatsızlığında aynı boyutta olmadığı için direk olarak ameliyata başvurulmaz. Hafif düzeydeki karpal tünel sendromu ilaç tedavisi ile uzun vadede rahatlayabilir. Orta ve ileri derece karpal tünel sendromu ise ilaç tedavisine tam yanıt vermeyebilir. Bu gibi durumlarda ameliyat tek ve nihai tedavi seçeneğidir.

Karpal Tünel Sendromu Ameliyatı.

Karpal Tünel Sendromu Ameliyatında Kesi Kapatıldıktan Sonrası.