Ayak Bileği Kırığı

Ayak Bileği Kırığı Nedir?

Ayak bileği kırığı bilek bulunan ve bileğin yuvarlanma hareketlerini sağlayan kemiklerden bir veya birkaçının travma sonucu kemik bütünlüğü veya devamlılığın bozulmasıdır. Açık kırık veya kapalı kırık şeklinde karşımıza çıkabilir.

Ayak Bileği Kırığı Pilon Kırığı

Ayak Bileği Kırığı Nasıl Kırılır?

Ayak bileği yüksek enerjili travmalarla veya düşük enerjili torsiyonel travmalarla kırılabilir. Genellikle burkulma sonucu basit kırıklar görülür. Bazen yüksek enerjili travmalar yüksekten düşmeler trafik kazaları veya iş kazası sonucu kompleks kırıklar görülür.

Ayak Bileği Kırığı Belirtileri Nelerdir?

Ayak bileğin ödemli, deforme olması, ayağın üzerine basamama ve yoğun ağrı şeklinde karşımıza çıkar. Hasta genellikle tekerlekli sandalye ile gelir. Çok yüksek enerjili travmalarda bül dediğimiz baloncuklar görülebilir.

Ayak Bileği Kırığı Tanısı Nasıl Konulur?

Ayak bileği kırığı tanısı fizik muayene, öykü, röntgen kullanılarak konulur. Tomografi ve MR kırık tanısı konulduktan sonra kırığı aydınlatmada tedaviyi planlamada tercih edilir. Eğer ayak çok şişse üzerine yük veremiyorsa ve travma varsa önemli ölçüde kırık şüphesi vardır. 2 veya 3 yönlü farklı açılardan çekilmiş röntgenler kırık tanısı netleştirmek için kullanılır

Ayak Bileği Kırığı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kırık görüldüğünde ilk önce bu bir cerrahi tedavi gerektirir mi buna bakılır. Eğer ameliyatlık bir kırık değilse atel veya alçı kararı alınır. Basit bir kırıksa kayma riski düşükse atelle takip edilir. Kayma riski olan bir kırıksa sirküler alçı ile takip ve tedavi edilir. Haftalık grafi çekilir Kaynama görülünce alçı sonladırılır. Eğer kırık ameliyatlıksa yumuşak doku durumuna bakılır. Yumuşak durumu iyiyse cilt bütünlüğü iyiyse aşırı şişlik yoksa ameliyat planlanabilir. Ancak yumuşak doku travması ağır olan olgularda ameliyat bekletilir. Yumuşak doku iyileşince cilt kırışıklığı görülüp ödem azalınca nihai ameliyat yapılır. Eğer yumuşak doku durumu toparlanması uzun sürecekse örneğin kompleks pilon kırığında geçici fiksatör takılır. İki aşamalı ameliyat planlanır. Bu tarz vakalarda erken ameliyat edilirse acele davranılırsa enfeksiyon ve yara problemleri kemiğin kaynamaması gibi çok ciddi komplikasyonlar içerir.

Ayak Bileği Kırığı Düzeltilmiş Eklem Çizgisi

Ayak Bileği Kırığı Cerrahi Tedavisi

Bu bir açık ameliyattır. Ayak bileği 3 tane malleolden oluşur. Bu malleolerden birisi kırılmışsa eklem çizgisi bozulmuşsa cerrahi tedavi gerektirir. Bağ yaralanmaları ve kıkırdak hasarları da mevcutsa mutlaka ameliyat gerektirir

Ayak Bileği Kırığı Ameliyatı

Ameliyatta genel olarak plak vida tespit yöntemi uygulanır. Kırıklar birbirine anatomik şekilde tutturulması çok önemlidir. Ameliyat sırasında eklemde basamak olmadığından emin olmak gerekir. Bir veya birden fazla kesi kullanılır. Eğer kırık parçalar çok küçükse tel kullanılır. Vidalar küçük parçaları daha çok parçalayabilir.

Sizlerden gelen sıkça sorulan sorular ve cevapları…

Ayak bileği kırılırsa ne olur?

Ayak bileği kırılırsa ani başlayan şiddetli ağrı şeklinde olur. Eşlik eden travmanın şiddeti önemlidir. Ayak bileği şiş ödemli ve deforme görünebilir

Ayak bileği kırığı en hızlı nasıl geçer?

Ayak bileği kırığı olduğunda ayağın üzerine kesinlikle basılmamalıdır. Buz, elevasyon ve istirahat çok önemlidir. Kırığın ameliyat gerektirip gerektirmediği değerlendirilir ve aya atele alınıp sabitlenir.

Ayak bileği kırığı ameliyatı ne kadar sürer?

Ayak bileğinde birçok kemik vardır. Bunlardan bir veya daha çoğu kırılmışsa ameliyat süresi değişebilir. Genel olarak 1-2 saat sürer. Parçalanma miktarı fazlaysa bu süre uzayabilir.

Ayak bileği ameliyatı riskli mi?

Ayak bileği ameliyatı genel olarak çok yüksek riskli bir ameliyat değildir. Yumuşak doku hasarı fazlaysa damar sinir yaralanması varsa çok yüksek enerjili bir travmaysa birtakım riskler barındırabilir.

Ayak bileği kırığı tedavi edilmezse ne olur?

Ayak bileği kırığı tedavi edilmezse kaynamama görülebilir. Kırık bölgesinde kronik ağrı kalabilir. Eklem hareket kısıtlılığı bırakabilir. Orta uzun dönemde eklem kireçlenmesine yol açabilir.

Ayak bileği kırığı sonrası yürüme ne zaman olur?

Bu kırıktan kırığa değişmekle birlikte genel olarak 3 hafta atel takılır. 3 hafta sonra eklem hareketi ve hafif yük verme başlanır. 6.hafta tam yüke geçilir. Eğer kırık çok parçalı pilon kompleks kırıksa tam yük vermek 3 ayı bulabilir.

Ayak bileği kırığı belirtileri nelerdir?

En sık ve en erken belirti ani ses duyma kemiğin kırıldığını hasta hissetmesidir. Daha sonra ayak şişmeye başlar. Hasta üstüne basamaz. Bilekte deformasyon uzaktan görülebilir.

Ayak bileği kırığı iyileşme belirtileri nelerdir?

Yumuşak dokuda şişlik yavaş yavaş inmeye başlar. Morarmalar yeşile ve sarıya dönmeye başlar. Ağrı azalır. Hareket açıklığı daha kolay sağlanır.

Ayak bileği kırılması ne kadar sürede iyileşir?

Ortalama 4-6 hafta da iyileşir. Her kırık tipi büyüklüğü, travmanın şiddeti veya fizik tedavi görülüp görülmediği bu süreyi etkiler. Örneğin şeker hastaları ve sigara içenlerde daha geç iyileşir.

Ayak bileği kırığı alçı süresi nedir?

Hasta ameliyat edilmemişse 4-6 haftada alçıda kalır. Eğer ameliyat edilmişse 3 hafta atelde kalır. Ödem azaldıktan sonra atel sonlandırılır.

Ayak bileği kırığı ameliyatı zor mu?

Ayak bileği ameliyatı deneyimli ellerde genel olarak standart bir ameliyattır ancak çok tecrübeli olunmadığı takdirde birtakım sorunlar görülebilir. Tek parçalı ayak bileği genel olarak basit bir ameliyatken çok parçalı pilon kırığı çok kompleks bir ameliyattır.

Ayak bileği kırığı alçı sonrası iyileşme nasıl olur?

Alçı pozisyonu 90 derece olmalıdır. Ayak nötralde tutulmalıdır. Kırık görüldüğünde ameliyatlık değilse alçısı yapılır. Ayak şişi indiğinde alçı bol kalıyorsa alçı değişimi yapılabilir. Alçı bollaştığında kırığı kayma veya yerinden oynama riski olduğu için alçı değişimlerinde röntgen kontrolü gerekir. Röntgende kaynama görülünce alçı sonlandırılır ve egzersizler öğretilir.

Ayak bileği kırığı sonrası hareket kısıtlılığı olur mu?

Ameliyatlık değilse kırık alçı yapılmışsa alçı pozisyonu uygun olmadığında hareket kısıtlılığı olabilir. Alçı süresi çok uzatıldığında da hareket kısıtlılığı olabilir. Hasta ameliyat edilmişse kırık parçalar uygun pozisyonda değilse de hareket kısıtlılığı oluşabilir.