Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Nedir? Belirtileri? Tedavisi?

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Nedir?

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) kemik iltihabı olarak da bilinir. Kemik iltihabı çocuklarda ve erişkinlerde görülebilir, kemik dokusunda iltihap görülmesidir.

Sigara içenlerde, şeker hastalarında veya dolaşım problemi olan kişilerde daha sıklıkla görülür.

Akut osteomiyelit ve kronik osteomiyelit olmak üzere hastalığın başlangıç süresine göre sınıflandırılır.

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Neden Olur?

Kemik iltihabı mikroorganizmanın kan yoluyla kemiğe ulaşması şeklinde oluşabilir. Çocuklarda daha çok kan yoluyla yayılım görülür.

Erişkinlerde ise travmaya bağlı görülür. Açık kırıklar kemik iltihabı için önemli bir risk faktörüdür.

Yumuşak doku hasarının yüksek olduğu travmalarda, ciltte oluşan hasarlardan iltihap bulaşabilir ve bu zamanla kemiğe kadar ilerler.

Kemik iltihabı ameliyatlardan sonra cerrahiye sekonder olarak görülebilir.

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Belirtileri Nelerdir?

Kemik iltihabında ağrı, sıcaklık ve ısı artışı ciltte kızarıklık görülebilir. İltihapta cilt bütünlüğü tam olup şişlik ve ödem görülebileceği gibi bazen de iltihap akıntısı olur.

Açık kırıklardan sonra cilt bütünlüğü sağlanmazsa ve yumuşak doku iyileşmezse bu yaralardan iltihap akıntısı görülebilir.

Kronik dönemde cilt bütünlüğü sağlandıktan sonra osteomiyelit devam ederse fistül dediğimiz sonradan oluşan ciltte oluşan yolaklardan iltihap akıntısı görülebilir.

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Tanısı Nasıl Konulur?

Kemik iltihabı tanısı için fizik muayene ve hastanın hikayesi sorgulanır. Geçirilmiş travmalar, ek hastalıkları ve kullandığı ilaçlar ve diğer risk faktörleri gözden geçirilir.

Radyolojik yöntem olarak röntgen ve MR tetkiki gereklidir. Gerekli durumlarda tedaviyi planlamak için tomografide istenebilir.

Kan tahlillerinde tam kan sayımı, crp değerleri ve böbrek karaciğer testleri mutlaka değerlendirilmelidir.

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Tedavisi Nasıldır?

Tedavide amaç iltihabı kemikten tamamen temizlemektir.

Kemik iltihabı tedavisi enfekte olmuş kemiğin çıkarılması ve çıkan kültür sonuçlarına göre antibiyotik tedavisinin düzenlenmesidir.

Kemik iltihabının tedavi şekilleri enfekte kemiğin yerine büyüklüğüne ve altta yatan sebeplere göre çok fazla değişkenlik gösterir. Beraberinde travma zemininde kemik kaynamamaları varsa bunu tedavisi, açıkta kalan kemik ve yumuşak doku örtüm problemleri için doku kaydırma ameliyatları yapılabilir.

Hiperbarik oksijen tedavileri, antibiyotikler ve diğer medikal tedaviler uygulanır. İltihaplı kemiğin çıkarılması sonucunda oluşan defektlerin rekonstrüksiyonları gerekebilir.

Osteomiyelit tedavisi bulunduğu kemik ve hasta özelinde değişkenlik göstermekle birlikte ana hedef kemiğin iltihaptan arındırılmasıdır.

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Ameliyat Edilmezse Ne Olur?

Kemik İltihaplı kemiğin tedavi edilmezse kemikte ağrı akıntı ve şikayetler uzun süre devam eder. Daha önce geçirilmiş cerrahilere bağlı ortopedik implantlar mutlaka çıkarılmalıdır.

Verilen antibiyotik tedavileri yumuşak dokulara geçer ve etki eder ancak implantlara ve bu implantların yüzeyine yapışmış mikroorganizmalara ilaçlar etki etmez.

Bu durumlarda tüm yabancı maddeler çıkarılmalı, ölü ve iltihaplı kemiğin çıkarılmalı debridman ameliyatı yapılmalıdır. Kapanmayan yaralar İltihap kemiğin kurumadığı sürece devam eder.

Kaynamamış kemikler varsa enfeksiyon kemik iyileşmesini bozar. Yaşlı veya bağışıklığı zayıf hastalarda enfeksiyon kana yayılır ve hayatı tehdit eden durumlar nadiren gözükebilir.

Kemik iltihabı tedavi edilmezse ampütasyon dediğimiz uzuv kaybına yol açan ameliyatlar gerekebilir.

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Ameliyat Sonrası

Kemik İltihabı (Osteomiyelit) Ameliyatı

İltihaplı kemiğin çıkarılması sonucu kemikte kısalık oluşmasın diye sağlam bölgeden kemiğe uzatma ameliyatı gerçekleştirildi.

İlizarov dediğimiz dışardan kafes şeklinde kurulan bu cihaz sayesinde oluşan kemik defektleri tedavi edilmektedir.

İltihabın tamamen iyileşen ve kemiği kaynayan hastanın tedavi sonrası bu cihazlar çıkarıldı.