Diskoid Menisküs

Diskoid Menisküs Nedir?

Dizlerimizde normalde hilal şeklinde olması gereken menisküsün, embriyolojik çağda gelişimsel bozukluklar sonucu yuvarlak (disk) şeklinde olmasıdır. Diskoid menisküs sonradan oluşan bir durum değildir, doğumsal bir yapı bozukluğudur.

Diskoid Menisküs Bulguları Nelerdir?

Diskoid menisküs genelde adolesan (13-15) yaşlarına kadar herhangi bir bulgu vermez. Bazen yetişkin çağa kadar herhangi bir bulgu vermeden hasta semptomsuz olarak yaşayabilir. Klinikte en sık gördüğümüz semptomlar ise ağrı, hareket kısıtlılığı, dizde takılmalar ve dizi düzleştirmekte (ekstansiyon) zorluk çekilmesidir.

Diskoid Menisküs Neden Olur?

Diskoid menisküs anne karnında iken, embriyolojik çağda gelişen menisküsün doğumsal bir anomalisidir. Yani doğuştan gelen bir bozukluktur, sonradan gelişen bir durum değildir. Ancak klinik bulgular ileriki yaşlarda görülmektedir.

Diskoid Menisküs Tanısı Nasıl Konulur?

Dizde ağrı, takılma, kilitlenme gibi semptomlar sonucu hasta ortopedi doktoruna başvurur. Doktorun yaptığı fizik muayene sonrası menisküs problemi düşünerek istediği diz MR incelemesi ile diskoid menisküsün kesin tanısı konulmaktadır. Ayrıca hastanın çekilen röntgeninde (xray) de eklem aralığında genişleme, femur kondilinin küçük olması, tibia platosunun çanak şeklinde olması gibi birtakım bulgular görülebilmektedir.

Diskoid Menisküs Ameliyatı

Diskoid menisküs tanısı alan semptomsuz bireylerde tedavi / ameliyat gereksinimi yoktur, sadece izlem ve takip yapılması yeterlidir. Ağrı, takılma, kilitlenme gibi semptomların olması durumunda veya menisküs yapısında yırtık gelişmiş olması durumunda ise artroskopik (kapalı) diz operasyonu gerekliliği doğmaktadır. Cerrahi sırasında diskoid menisküs yapısı, olması gereken hilal şekline dönüştürülür ve varsa yırtık olan menisküs kısımları tamir edilir.

Diskoid Menisküs Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi Gerekli Mi?

Diskoid menisküs ameliyatı sonrası erken dönemde ameliyatlı tarafa yük vermede zorluk, eklemde ağrı ve hareket kısıtlılığı görülür. Operasyon sonrası hastanın günlük hayata en kısa ve en hazır biçimde dönmesi adına egzersiz ve fizik tedavi uygulamaları gereklidir. Cerrahi sonrası en kısa sürede hastanın ağrısı ilaçlar ile kontrol altına alınarak yatak içi egzersizleri başlanmalıdır. Hastanın cerrahi yara iyileşmesi sonrası ortalama 15. günde; fizyoterapist eşliğinde çalışarak eklem hareket açıklığını kazanma ve kas güçlendirme egzersizleri yapması tavsiye edilmektedir.

T2 koronal diz MR görüntülemesinde dış menisküste diskoid menisküs zeminde yırtık izlenmekte.

T2 sagittal diz MR görüntülemesinde dış menisküste diskoid menisküs zeminde yırtık izlenmekte.