Diz Ağrısı Nedir? Diz Ağrısı Tedavisi Nasıldır?

Diz Ağrısı Nedir?

Diz eklemi ve çevresinde görülen ağrılara diz ağrısı denir. Diz ağrısına takılma, kitlenme, şişlik ve ısı artışı gibi semptomlar eşlik edebilir. Diz eklemi; uyluk kemiği, kaval kemiği ve diz kapağı kemiği (patella) tarafından oluşturulur.

Diz Ağrısına Ne İyi Gelir?

Diz ağrısı nedeni ortaya konduktan sonra neyin iyi geleceğini tam olarak söylemek mümkündür. Genel olarak söylemek gerekirse diz eklemini yoracak hareketlerden kaçınmak ağrıya iyi gelecektir.

Ağır yük taşımak, çok fazla çömelip kalkma hareketi yapmak, çok fazla merdiven inip çıkmak diz ağrılarının artmasına neden olabilir. Kilo verip, düzenli uygun egzersiz yapmak diz ağrısına iyi gelecektir.

Egzersizdeki amaç diz çevresi kas yapılarını güçlendirerek diz eklemine binen yükü azaltmaktır. Bunlara dikkat etmenize rağmen ağrılarınız geçmezse mutlaka doktor kontrolüne gitmeniz önerilir.

Diz Ağrısı Tedavisi Nasıldır?

Diz ağrısı kesin tedavisi için diz ağrısı yapan asıl tanı ortaya konmalıdır. Ağrı nedenine göre tedavi değişmektedir. Basit kısa süreli ilaç kullanımı ile tedavi sağlanabileceği gibi ameliyat ile de tedavi sağlanabilmektedir.

İlk öncelik doğru tanı konmasıdır. Ön çapraz bağ kopması, menisküs yırtığı gibi rahatsızlıklar genç yaşlarda kapalı ameliyatla tedavi edilir. İleri evre diz kireçlenmesi ise daha ileri yaşlarda görülür ve diz protezi ameliyatı ile tedavi sağlanır.

Diz Ağrısı Neden Olur?

Diz ağrısı nedenleri yaşa göre değişiklik göstermektedir. İleri yaşta görülen diz ağrısı nedenleri genellikle diz eklem kireçlenmesine bağlı oluşmaktadır. Genç yaşta görülen diz ağrısı nedenleri arasında menisküs yırtıkları, diz bağ yaralanmaları, kıkırdak hasarları, plika sendromu gibi nedenler görülmektedir.

Enfeksiyona bağlı gelişen diz ağrıları her yaş grubunda görülebilir. Diz eklemi çevresi kırıklarda diz ağrısı nedenidir. Bazı romatolojik hastalıklar diz ağrısı nedeni olabilir.  Diz ağrısı yapan nedenlerden biride diz çevresinde görülen tümörlerdir ve nadir görülürler.

Diz Ağrısı Tanısı Nasıl Konur?

Muayene ile diz ağrısı yapabilecek nedenler belirlenir. Bunlara yönelik olarak görüntüleme tetkikleri istenerek diz ağrısı yapan asıl tanı konur. Diz ağrısı olan hastalardan muayene sonrası röntgen grafisi genellikle istenir. Röntgen sonrası uygun hastalara ise MR çekilerek tanı netleştirilmeye çalışılır.

Röntgende kemikle ilgili problemler görüntülenir. MR ile de menisküs ve bağ dokudaki problemler tespit edilir. Bazı durumlarda görüntüleme yöntemi olarak tomografide istenir.

Diz Ağrısı İçin Hangi Doktora Gidilir?

Öncelikle aile hekimi kontrolü önerilir. Aile hekimleri gerekli gördüğü takdirde hastaları ortopedi veya fizik tedavi uzmanlarına yönlendirirler. Diz eklemi ile iliği ameliyat gerektiren tüm tedaviler ortopedi ve travmatoloji uzmanları tarafından yapılmaktadır.

Sonraki BlogKemik Tümörü Nedir? İyi Huylu ve Kötü Huylu Kemik Tümörü