Arka Adale Çekmesi Nedir? Belirtileri ve Tedavisi

Arka Adale Çekmesi Nedir?

Arka Adale Çekmesi (Hamstring Sakatlığı) hasarın derecesine göre grade 1, grade 2 veya grade 3 şeklinde sınıflandırılır.

Uyluk arkasında bulunan 3 adet kas tan oluşan yapılara hamstring kas grubu denir. Bu kaslarda oluşan gerilme, yırtılma veya ödem oluşması arka adale sakatlığı olarak bilinir.

Arka Adale Çekmesi Belirtileri Nelerdir?

Uyluk arkasında kas grubunda bastırmakla oluşan ağrı görülür. Bacak üzerine basıldığında veya kas grubu gerdirildiğinde ağrı artar.

Sakatlanma bölgesinde erken dönemde renk değişikliği ve şişlik oluşabilir. Hematom dediğimiz kas içine kanama ve buna bağlı morluk ve şişlikler görülebilir. Düşük seviye evre 1 yaralanmalarda sadece ağrı görülebilir.

Arka Adale Çekmesi Tanısı Nasıl Konulur?

Hamstring sakatlığı tanısında fiziksel muayene çok önemlidir. Travma veya çekmenin olduğu bölgede bastırmakla yoğun ağrı oluşur. Kas grubu gerdirildiğinde ağrı artar.

Görüntüleme yöntemi olarak ultrason veya MR kullanılır. Bu bir adale sakatlanması olduğu için tomografide bulgu vermeyebilir.

Büyük çaplı hematom oluşursa veya kas grubu kemiğe yapıştığı bölgeden kemik kopararak sakatlanırsa tomografide görülebilir. MR tetkiki ile kasın yaralanma derecesi, ödem ve kanama görülerek tedavi planlaması yapılır.

Arka Adale Çekmesi Tedavisi Nedir?

Düşük seviyeli basit sakatlanmalar evde tedavi edilebilir. Bacağın yüksek tutulması, buz tedavisi ve ödem sökücü ilaçlar önerilir. Saat başına 15 dakikalık buz uygulaması önerilir.

Bandajlama veya sıkı tayt giyilmesi şişlik ve ödemin gerilemesine yardımcı olur. 2 ve 3. derece yırtıklarda tedavi süresi daha uzundur. Akut dönemden sonra fizik tedavi gerekebilir.

Arka Adale Çekmesinden Nasıl Korunulur?

Arka adale çekmesi bir kere geçiren sporcular tekrar geçirmeye normale göre daha yatkındır. Yapılan sporun doğası gereği bu hamstring sakatlığı tekrar görülebilir.

Bazen bu kas gruplarının kısa olması da yaralanmaya yatkınlık oluşturur. Bunu önlemek için kas gruplarının esnetilmesi, gerdirilmesi ve sonrasında kuvvetlendirilmesi gereklidir.

Spordan önce ve sonrasında yapılacak birtakım egzersizler için fizyoterapiste ve doktorunuza danışılması önerilir.