Sinir Sıkışması

Sinir Sıkışması Nedir?

Sinir sıkışması bir sinir izlediği yol boyunca belirli noktalarda olan daralma sonucu sinirin sıkışıp fonksiyonlarını yavaş yavaş kaybetmesi hastalığıdır. Sinir ödemlenip veya kalınlaşıp sinir sıkışması görülebilir. Sinir izlediği yolun daralması sonucu da sinir sıkışabilir.

Bazen bir kitle veya kist veya kireçlenme de sinir sıkıştırıp daraltabilir. Elde sinir sıkışması el bölgesinde olan sinirlerin geçtiği anatomik yolaklarda daralma sonucu veya sinirdeki ödeme bağlı kalınlaşması sonucu sıkışma olmasıdır.

Genellikle median sinir el bilek orta hatta sıkışır. Daha az sıklıkla ulnar sinir el bilek iç tarafında guyon kanalında sıkışır.

Sinir Sıkışması Neden Olur?

Sinir ödemlenip veya kalınlaşıp sinir sıkışması görülebilir. Sinir izlediği yolun daralması sonucu da sinir sıkışabilir. Bazen bir kitle veya kist veya kireçlenme de sinir sıkıştırıp daraltabilir.

Elde Sinir Sıkışması Belirtileri

Elde sinir sıkışması olduğu zaman parmak uçlarında uyuşma karıncalanma gibi şikayetler görülür. Bu şikayetler genellikle gece artar. Uzun dönem sinir sıkışması devam ederse elde kaslarda erime güç kaybı ve fonksiyon kaybı görülür.

Sinir Sıkışması Tanısı Nasıl Konulur?

Sinir sıkışmasında fizik muayene bulguları çok önemlidir. Kolda veya bacakta görülebilir. Fizik muayenede uyuşma karıncalanma görülebilir. Sinir sıkışması hafif orta veya ağır derecede olabilir.

Gecikmiş vakalarda kuvvet kaybı kas erimesi ve diğer fonksiyon kayıpları görülebilir. Sinirin uyardığı bu kaslar ve duyu alanları detaylı muayene edilir ve sinir sıkışması şüphesi oluştuğunda EMG testi istenir. Tuzak nöropati protokollü EMG çekildiğinde sinir sıkışması bu test ile doğrulanır.

Genellikle iyi bir EMG sinirin nerde sıkıştığı lokalizasyon olarak hangi seviyede sıkıştığı ve sıkışmanın şiddeti hakkında bilgi vermelidir.

Elde Sinir Sıkışması Tedavisi

Elde sinir sıkışması öncelikli tedavi medikal tedavi ve egzersizdir. İlaçlardan el bilek splintinden ve fizik tedaviden hastalık şikayetleri gerileyebilir. Bu tedavilerden fayda görmeyen hastalarda cerrahi seçenek uygundur.

Sinir Sıkışması Ameliyatı Zor Mudur?

Hangi sinirin sıkıştığına göre ve şikayetlerin süresine göre değişir. Örneğin median sinir sıkışması ya da karpal tünel sendromu dediğimiz hastalıkta ameliyatı çok kolaydır.

Guyon kanalında sıkışmış bir ulnar sinir ameliyattır daha zordur. Ulnar sinir dirsekte sıkışmışsa sinirin transpozisyonuda gerekeceği için işlemler daha komplike hal alabilir. Bu yüzden bu ameliyatların deneyimli bir el ve mikrocerrahi uzmanı tarafından yapılması daha sağlıklıdır.

Elde sinir sıkışması ameliyatında sıkışan sinire gevşetme yapılır. Bu gevşetme açık olarak veya kapalı endoskopik yöntem ile yapılabilir. Sıkışıklığa sebep olan kalınlaşmış anatomik yapılar gevşetilir. Kist, kitle gibi yapılar varsa bunlar da tedavide planlaması yapılır.

Sinir sıkışması ameliyatından sonra fizik tedavi gerekli midir?

Sinir sıkışması ameliyatı sonrası genellikle fizik tedavi gerekir. Bazı olgularda hastalara verdiğimiz ev egzersizleri yeterlidir. Ancak hasta geç tanı almışsa kas erimesi başlamışsa fonksiyon kaybı varsa bu fonksiyonları kazanmak için fizik tedavi gereklidir.

Sinir sıkışması ameliyat edilmezse ne olur?

Sinir sıkışması ameliyat edilmezse ilerleyebilir. Ağır ve inatçı kronik sıkışmalarda sinir beslenmesi bozulur. Kasları uyaramaz ve kasların çalışmamasına bağlı atrofi dediğimiz kas küçülmeleri olur. Kas gücünü yitirmeye başladığına hareket kaybı ve fonksiyon kaybı ortaya çıkar.

Sinir komple çalışamaz hale gelirse bu kayıpları yerine koyabilmek için tendon transferi ameliyatları gerekir.

Sinir sıkışması ameliyatı iyileşme süreci nasıldır?

Sinir sıkışmasında 1 hafta ödem tedavisi ve istirahat önerilir. Buz tedavisi ilaç tedavisi ve istirahat ve yara bakımı yapılır. Erken harekete hemen başlanmalıdır.

Yara 10 gün boyunca ıslatılmaz. 1 hafta 10 gün pasif hareketlerle eklem açıklığı sağlandıktan sonra kuvvetlendirme egzersizlerine yavaş yavaş geçilir.

Burada kırılmış kemiğin yanlış kaynamasına bağlı sinirde gerilme yolunda uzama sonucu sinir sıkışması gelişen hastamız:

Burada kırılmış kemiğin yanlış kaynamasına bağlı sinirde gerilme yolunda uzama sonucu sinir sıkışması gelişen hastamız.