Ayak Bileği Burkulması

Ayak Bileği Burkulması Nedir?

Ayak bileği burkulması travma sonrası ayak bileği çevresindeki dokuların hasar görmesi ile sonuçlanır. Ayak bileği burkulması ters veya yanlış bir hareket sonucu oluşabilir. Çukura basma, engebeli zeminler veya spor sahalarında oluşabilir. Ayak bileği burkulması sonucu eklem çevresinde şişlik, hassasiyet, ağrı veya hareket kısıtlılığı görülebilir.

Ayak Bileği Burkulması Tedavisi Nasıldır?

Ayak bileği burkulması tedavisinde buz istirahat ve ödem giderici ilaçlar çok önemlidir. Hasta ayak bileği burkulması sonucu basamıyorsa mutlaka röntgen tetkiki istenmelidir. Kırık var ise ameliyatlık mı alçı mı yoksa atel mi daha uygun değerlendirme yapılır. Kırık yok ise ayak bileği istirahat ateli veya spint uygulanması önerilir. Ayak bileği burkulması sonrası yüksek tutma çok önemlidir. Ayak ve ayak bileği sarkıtılırsa ödem ve ağrı artar. Yumuşak doku hasarı muayene ve gerekirse MR ile değerlendirildikten sonra nihai tedaviye karar verilir.

Ayak Bileği Burkulması ile Kemik Kırılır Mı?

Ayak bileği burkulması sonucu kemik kırılabilir. Yüksek enerjili bir burkulma ise bu enerji kemiği bir veya daha fazla noktadan kırabilir. Bu durumda yoğun ağrı, hassasiyet görülür. Hasta genellikle ayak bileğinin üstüne basamaz. Daha düşük enerjili travmalarda yumuşak dokular, eklem kapsülü ve bağlar hasar görebilir. Ayak bileğinde en zayıf olan ve en sık yaralanan bağ ATFL dediğimiz dış yan bağdır. Bu bağ elle muayene edilebilir veya MR ile görüntülenme sağlanabilir. Kırıklar ise röntgende görülür.

Ayak Bileği Burkulması Sonrası Şişlik Nasıl Geçer?

Ayak bileği burkulması sonucu şişlik az veya çok olabilir. Travmaya bağlı bu ödemin veya hematomun giderilebilmesi için ayağın elevasyona alınması kalp seviyesinde tutulması, antiinflamatuar dediğimiz ödem giderici ilaçların düzenli kullanılması gereklidir. Ayağın sarılarak hareketsiz tutulması da ödem giderici tedavi için önemlidir. Buz uygulaması saat başı 15 dakika olarak önermekteyiz.

Ayak Bileği Burkulması Sonrası Fizik Tedavi Gerekir Mi?

Ayak bileği burkulması sonrası ameliyatlık durum gelişmemişse, şişlik ve ağrının azalması için atel, istirahat ve buz tedavisi uygulanır. Yumuşak doku hasarı yüksek ise alçı atel süresi 3 haftaya kadar uzatmak gerekebilir. Atel ve istirahat tedavisi bitiminde ayak bileği çevresi bağlar ve kaslar zayıflayabilir. Bunları kuvvetlendirmek için, ağrı kontrolü için ve tekrar burkulmaları engellemek için fizik tedavi gerekebilir.

Ayak bileği burkulması sonucu oluşan ayak bileği dış tarafında oluşmuş şişlik görülmekte.

Web sitesinde bulunan tüm içerikler Ortopedi İstanbul Web ve Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasakltır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.