Diz Protezi Enfeksiyonu

Diz Protezi Enfeksiyonu Nedir?

Diz protezi ameliyatında diz eklemi, metal ve polietilen implantlarla değiştirilir. Diz eklemine konulan bu implantlar, vücut için bir yabancı maddedir ve bağışıklık sistemimiz tarafından kendi diz eklemimiz kadar muntazam korunamaz. Bu nedenle mikroplar tarafından hedef haline gelerek enfeksiyon kapabilir.

Bakteri, mantar veya virüs gibi mikropların; diz protezine yerleşerek bu bölgede oluşturdukları iltihaba, diz protezi enfeksiyonu denir.

Diz protezi ameliyatı sonrası enfeksiyon gelişimi, tüm diz protezlerinin yüzde ikisinde (%2) görülmektedir ve protez ameliyatlarının en kötü komplikasyonudur.

Diz Protezi Enfeksiyonu Türleri

• Enfeksiyonun derinliğine göre; yüzeyel enfeksiyon veya eklem içi enfeksiyon olarak ikiye ayrılır.
  • Enfeksiyonun gelişme süresine göre ise; akut (ameliyatın 3. Haftasından önce gelişen) veya kronik (ameliyatın 3. Haftasından sonra gelişen) olarak yine ikiye ayrılmaktadır.
  • Eklem içi ve kronik olan diz protezi enfeksiyonlarının tedavisi daha zorludur ve uzun sürmektedir.

Diz Protezi Enfeksiyonu Nedenleri

Diz protezi enfeksiyonunun en sık nedeni bakterilerdir. Bakteriler genelde kişinin kendi vücut florasında bulunurlar ve ameliyatta diz içerisine geçerler.

Diz protezi olan hastanın vücudunda diş, idrar yolu, deri veya solunum yolları enfeksiyonu bulunması durumunda; bu bölgelerden de mikroplar kan yoluyla proteze taşınabilir.

Diz protezi ameliyatı esnasında enfeksiyon kapılabilir. Bu nedenle ameliyatın yapıldığı hastanenin-ameliyathanenin temizliği, cerrahi ekibin tecrübesi ve yara bakımı / pansumanı titizliği çok önemli faktörlerdir.

Diz protezi ameliyatından sonraki dönemde kişinin kendi öz bakımına dikkat etmesi, vücudunun herhangi bir bölgesinde enfeksiyon olmamasına dikkat etmesi; protez enfeksiyonu nedenlerini engellemektedir.

Diz Protezi Enfeksiyonu Engellemek / Önlenmek İçin Neler Yapılabilir?

Diz protezi enfeksiyonunun önlenmesi adına ameliyat öncesinde ve sonrasında alınması gereken bir dizi önlemler bulunmaktadır.

• Ameliyatın; alanında tecrübeli bir cerrahi ekip tarafından, sterilite kurallarına uyulan temiz bir hastanede yapılması,
  • Vücudun herhangi bir bölgesinde (diş, deri, idrar yolu, solunum yolları gibi) enfeksiyon bulunmaması,
  • Ameliyattan sonra pansumanların steril şekilde yapılması ve kişinin kendi öz bakımına dikkat etmesi,
  • Ameliyatlı hastanın odasına fazla ziyaretçi ve refakatçi alınmaması,
  • Ameliyat öncesi kan şekerinin kontrol altında ve dengeli olması (HbA1C değeri 7,5’ten az olmalı),
  • Hemoglobin değerinin 10’un üzerinde olması,
  • Ameliyat öncesi kişinin klorheksidinli sabun ile duş alması olarak sayılabilir.

Diz Protezi Enfeksiyonu Belirtileri Nelerdir?

Diz protezi enfeksiyonunun en sık ve en önemli belirtisi ağrıdır. Bunun dışında yara çevresinde kızarıklık, şişlik, ısı artışı, ateş ve akıntı görülebilir.

Enfekte olan dizlerde ağrı ve şişlik nedeniyle eklem fonksiyonu kısıtlanır ve yürüme mesafesi azalır.

Diz protezi enfeksiyonunun erken dönemlerinde yara çevresi kızarıklık, akıntı ve şişlik ön planda iken; kronik enfeksiyonlarda ağrı ve hareket kısıtlılığı ön plandadır.

Tedavisiz kalmış veya görmezden gelinmiş protez enfeksiyonlarında ise yara açılabilir ve protez görünür hale gelebilir.

Diz Protezi Enfeksiyonu Tanısı Nasıl Konulur?

Diz protezi enfeksiyonu tanısı fizik muayene, laboratuvar tetkikleri ve görüntüleme yöntemleri ile konulmaktadır.

Diz protezi ameliyatı sonrası diz çevresinde kızarıklık, ısı artışı, ağrı, şişlik ve akıntı olması durumunda; ortopedi hekimi tarafından diz protezi enfeksiyonu şüphesi ile laboratuvar ve görüntüleme tetkikleri istenir. Gerekirse eklemden enjeksiyon ile örnek alınarak kültür incelemesi yapılabilir. Bu tetkiklerin sonucunda diz protezi enfeksiyonu tanısı konulur.

Bunun dışında diz protezinin üzerindeki cildin açılarak protezin görünür hale gelmesi veya protezle ilişkili akıntı-fistül olması durumunda direk olarak diz protezi enfeksiyonu tanısı konulmaktadır.

Diz Protezi Enfeksiyonu Tedavisi

Diz protezi enfeksiyonunun tedavisi genellikle cerrahi olarak yapılmaktadır. Yalnızca ameliyattan hemen sonra, yüzeysel cilt enfeksiyonları antibiyotik ile tedavi edilir. Bunun dışında tüm diz protezi enfeksiyonları cerrahi olarak tedavi edilir.

Diz protezi enfeksiyonları ilerleyici ve sonuçları kötü olan hastalıklardır ve bu nedenle agresif olarak tedavi edilmelidir.

Cerrahi tedavi iki aşamalı olarak yapılır ve aynı anda antibiyotik tedavisi ile desteklenir.

Diz Protezi Enfeksiyonu Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Diz protezi enfeksiyonu hızlı bir şekilde tanısı konulup tedavisi yapılması gereken bir hastalıktır. Çünkü erken yakalanan yüzeysel bir enfeksiyon sadece antibiyotik ile tedavi olabilir. Diz protezi enfeksiyonunda tanı ve tedavinin gecikmesi durumunda protezin değişmesi, eğer enfeksiyon yayılır ise de dizin ampütasyonu gerekebilmektedir. Eğer diz protezi enfeksiyonu tedavi edilmez ise kemik enfeksiyonu gelişebilir veya enfeksiyon kana karışıp hayatı tehdit edebilir.

Bu nedenle diz protezi enfeksiyonu mutlaka en kısa zamanda, agresif şekilde tedavi edilmelidir.

Diz Protezi Enfeksiyonu Tedavisi Sonrası Fizik Tedavi Gerekli Mi?

Diz protezi enfeksiyonu nedeniyle iki aşamalı revizyon cerrahisi geçiren hasta, kısa zamanda çok sayıda operasyon geçirdiği için ameliyat sonrasında hemen rehabilitasyon başlanır. Fizik tedavi hareketleri ameliyattan hemen sonra yatak içerisinde başlanır ve yara iyileştikten sonra fizyoterapistler yardımı ile devam ettirilir.

Diz protezi enfeksiyonu nedeniyle, diz ekleminin alt kısmında gelişen kızarıklık, şişlik ve akıntı görünümü.

Diz protezi enfeksiyonu cerrahi tedavisinin birinci aşamasında, protezin çıkarılarak ve yerine konulan antibiyotikli kemik çimentosu izlenmekte.

Diz protezi enfeksiyonu cerrahi tedavisinin ikinci aşamasında, antibiyotikli kemik çimentosunun çıkarılarak yerine uygulanan revizyon diz protezi izlenmekte.