Periferik Arter Hastalığı Nedir? Belirtileri? Tedavisi?

Periferik Arter Hastalığı (Periferik Damar Hastalığı) Nedir?

Periferik Arter Hastalığı (Periferik Damar Hastalığı) kol veya bacaklara giden atardamarlardaki daralmaya bağlı bölgelerin beslenmesinde bozulmadır.

Bu damarlarında daralmasına veya kapanmasına neden olan en önemli neden yağlı plaklardır (ateroskleroz).

Periferik arter hastalığı herhangi bir organda görülebileceği gibi en sık bacaklarda, sonrasında ise kollarda görülür.

Periferik Arter Hastalığı Tedavisi

Periferik arter hastalığı tanısı alan hastaların tedavisi kalp damar cerrahisi veya girişimsel radyoloji hekimleri tarafından uygulanmaktadır.

Öncelikle kan akımını kolaylaştırmak için aspirin gibi ilaç tedavileri başlanmalıdır.

Sonrasında hastalığın ve hastanın durumuna göre, anjiyografi ile stent uygulaması veya cerrahi bypass tedavileri uygulanmaktadır.

Periferik Arter Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Periferik arter hastalığında en belirgin semptom ağrıdır. Yürüme mesafesi veya ayakta kalma süresi belli bir miktarın üzerine çıktığında; bacakta ağrı, erken yorulma, oturma isteği, topallama ve kramplar görülür.

Bu semptomlar bacak dışında uylukta ve kalça çevresinde de görülebilir. Uzun dönemde; etkilenen bacakta kıllarda dökülme, ciltte parlaklık ve şişlik, yara oluşumu ve son olarak soğukluk görülebilir.

Periferik arter hastalığının bir kısmında ise herhangi bir belirti görülmeden, hastalık sinsi şekilde ilerleyebilir ve bacakta ani dolaşım kaybı izlenebilir.

Periferik Arter Hastalığı Nedenleri Nelerdir?

Periferik arter hastalıklarının gelişiminde en önemli sebep metabolik hastalıklar ve sigara içilmesidir.

Kontrolsüz diyabet / şeker hastalığı, yüksek kolesterol, alkol kullanımı, sigara kullanımı ve yaşlılığa bağlı damarlarda daralma ve tıkanıklık görülür.

Bunun neticesinde bu damarın beslediği bacak veya kol bölgesinde yukarıda bahsedilen semptomlar izlenir.

Periferik Arter Hastalığı Tanısı Nasıl Konulur?

Periferik arter hastalığına bağlı yukarıda bahsedilen belirtilerden bir veya birkaçına sahip olan kişiler ortopedi veya kalp damar cerrahisi hekimine başvururlar. Ayrıntılı bir fizik muayene sonrası doktorların periferik arter hastalığından şüphelenmesi sonrası görüntüleme tetkikleri istenir.

Yapılan Arteriyel Renkli Doppler Ultrason veya BT Anjiyografi tetkiki sonrası atardamarda kan geçişi bozukluğu görülür ve kesin tanı konulmuş olur.

Periferik Arter Hastalığını Önlemek İçin Nelere Dikkat Edilmeli?

Periferik arter hastalığının önlenmesinde en önemli faktör hastalığa neden olan faktörlerin ortadan kaldırılmasıdır. Buna göre;

• Dengeli beslenme ile Kan şekeri kontrol altında tutulmalı.
  • Dengeli beslenme ile Kan yağları ve kolesterol kontrol altında tutulmalı.
  • Sigara ve alkol kullanımından kaçınılmalı.
  • Yüksek tansiyon hastalığı varsa tedavi edilmeli.
  • Günlük, düzenli spor ve egzersiz aktiviteleri yapılmalıdır.