Basit Kemik Kisti Nedir? Belirtileri ve Tedavisi

Basit Kemik Kisti Nedir?

Basit kemik kistinin tıp literatüründeki ismi unikamaral kemik kisti olarak bilinmektedir. İçerisinde seröz sıvı bulunan bu kistler iyi huyludur. Neoplastik yapılar değildir yani kanserleşmez. Basit kemik kistleri, en sık humerus (kol kemiği) üst kısmında omuz çevresinde bulunur. Bunun dışında diğer uzun kemiklerin uçlarında da sıklıkla görülürler

Genelde çocuk yaş grubunda görülen bu tümörler çocukluk çağında basit düşmelerle birlikte kırıklar oluşturabilirken, yetişkin çağda genelde semptom göstermezler.

Basit Kemik Kisti Belirtileri

Basit kemik kistleri normal zamanda genelde herhangi bir bulgu göstermezler. Eğer basit düşmeler ile bu kistin çevresinde patolojik kırıklar gelişirse o zaman ağrı, şişlik, hareket kısıtlılığı gibi kırık belirtileri gözlenir. Ağrı, büyümede yavaşlama, hareket kısıtlılığı gibi nadir semptomları mevcuttur, bu semptomlara sahip olan hastaları tedavi etmek gerekir.

Basit Kemik Kisti Tanısı

Basit kemik kistleri kırık gelişmediği sürece semptomsuz olduklarından genellikle rastlantısal olarak tanı alırlar. Başka bir nedenle çekilen o bölgenin filmlerinde rastlantısal olarak görülen basit kemik kistleri ile tanıları konulur. Kesin tanıları x-ray röntgen ile konulur. İleri incelemeleri için ise MR tetkik yapılabilir.

Basit Kemik Kisti Tedavisi

Ağrı, büyümede yavaşlama, hareket kısıtlılığı gibi nadir semptomları olan veya kırık gelişen basit kemik kistleri tedavi edilmelidir. Semptom göstermeyen basit kemik kistlerini ise tedavi etmeye gerek yoktur.

Basit kemik kisti çevresinde kırık gelişmiş ancak kemik dizilimi iyi ise alçı yapılarak kırık kaynatılır. Basit kemik kisti çevresinde parçalı kırık gelişmiş ve kemik dizilimi bozulmuş ise cerrahi tedavi yapılmalıdır.

Eğer büyüme çekirdeğine (fiz) yakın, kemik büyümesini bozma ihtimali olan ağrılı basit kemik kisti mevcut ise kırık gelişmeden tedavi edilmelidir. Tedavide kist içeriğindeki sıvı iğne ile boşaltılarak kist içerisine kortizon verilir ve kistin içinin dolması beklenir.

Basit Kemik Kisti Ameliyat Edilmezse Ne Olur?

Eğer basit kemik kisti, yukarda bahsedilen cerrahi kriterlere sahipse mutlaka cerrahi olarak tedavi edilmelidir. Hasta cerrahi tedavi gerektiren basit kemik kistine uygun tedavisini yaptırmazsa; kemik eğriliği, kemik kısalığı ve fonksiyon kaybı gibi istenmeyen sonuçlar doğurmaktadır.

Sonraki BlogYumuşak Doku Tümörü? İyi ve Kötü Huylu Yumuşak Doku Tümörü