Siyatik Nedir? Neden Olur? Şikayetleri Nelerdir? Tedavisi?

Siyatik (Sinir Sıkışması) Nedir?

Siyatik (Sinir Sıkışması), vücutta bulunan bir sinirin ismidir. Siyatik vücudun en uzun ve kalın sinirlerinden bir tanesidir. Siyatik belden başlayarak bacağın arkasından aşağıya doğru dallar vererek devam eder.

Siyatik ağrısı ise siyatik sinirin duyusunu aldığı yerlerde ağrı ve rahatsızlık hissedilmesi durumudur. Siyatik ağrısı ve siyatik halk arasında birbiri yerine kullanılan terimlerdir.

Siyatik Neden Olur?

Siyatik, siyatik sinirin bir noktada bası uğraması, travması veya irritasyonu sonucunda oluşur. Bası sebebi siyatik sinirin başlangıcında oluşmuş olan bir fıtık olabilir. Daha nadir olarak siyatik sinirin çevresinde oluşmuş olan bir tümörün basısı sonucunda siyatik ağrısı ortaya çıkabilir.

Siyatik, bazı yerlerden geçerken sıkışıp basıya uğrayabilir. Bunun en sık sebeplerinden bir tanesi piriformis kasının içinden geçerken sıkışmasıdır. Bu durumda da siyatik ağrısı semptomları ortaya çıkar.

Siyatik Tedavisi Nedir?

Siyatik ağrısının nedeninin ortadan kaldırılması kesin tedaviyi sağlayacaktır. Siyatik sinirin belde başladığı noktada fıtık varsa ve ağrılar buna bağlıysa fıtık tedavisin yapılması siyatik ağrısını ortadan kaldıracaktır.

Piriformis kası içinde sıkışmaya bağlı ise yapılacak olan piriformis enjeksiyonları siyatik ağrısını tedavi edebilir. Siyatik sinirine bası yapan bir tümör varsa tümör alındıktan sonra siyatik semptomları geçer.

Bunlar dışında siyatik ağrısının tespit edilebilmiş kesin nedeni yoksa düzenli egzersiz yapılması siyatik ağrısını azaltarak geçmesini sağlayabilir.

Siyatik Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Siyatik siniri bacağın duyusunu aldığı gibi birçok bacak kasının çalışmasını da sağlamaktadır. Siyatik sinirine oluşacak olan bası ilk başta duysal şikayetler yapsa da tedavi edilmediği takdirde kaslarda güçsüzlük ve bacakta incelme yapacaktır.

İlerleyen aşamalarda ayak ve bacak hareketlerini yapamamaya kadar gidebilir.

Siyatik Olan Hastanın Şikayetleri Nelerdir?

Siyatik olan hastada, arkada kalçanın üst taraflarından başlayan ağrının yine arkadan devam ederek topuğa kadar devam etmesi söz konusudur.

Ağrı yanında bacak arkasından aşağıya yayılan elektriklenme hissi, sıcaklık hissi, soğukluk hissi ve karıncalanma olabilir. Uzun süre oturmak şikayetlerin artmasına sebep olabilir.

Siyatiğe Hangi Doktor Bakar?

Siyatik için öncelikle birinci basamak hekimi olan Aile hekiminize başvurabilirsiniz. Eğer aile hekiminiz uygun görürse Ortopedi veya Fizik tedavi uzamanı siyatik ile ilgi tanı ve tedavi sürecinde sizlere yardımcı olacaktır.

Bazı durumlarda siyatik ile ilgili olarak Beyin ve Sinir cerrahisi uzmanları da tanı ve tedaviye katkı sağlamaktadır.