Serapral Palsi

Serebral Palsi Nedir?

Serapral Palsi (Beyin Felci) doğum öncesi, doğum esnasında veya doğum sonrası farklı sebeplerden dolayı beyinde hasar oluşmasıdır. Bu hasar beynin farklı bölgelerinde farklı tutulumlar gösterebilir. Buna bağlı olarak kol bacak tutulumu ve fonksiyonel kayıplar hastadan hastaya farklılık gösterebilir.

Esasen yenidoğan periyodunda hastalık oluşmakla birlikte etkileri ömür boyu kalıcı olabilir.

Serebral Palsi Belirtileri

Serebral palsi hastalığın beynindeki tutulumuna göre farklı semptomlar gösterir. Spastik, distonik gibi farklı tipleri vardır. Hastalık çok geniş spektrumlu olup her çocuğu ayrı değerlendirmek gerekir. Genel olarak ortopedi pratiğinde en sık spastik tip görülür. Spastik tipinde farklı tutulumları ve dereceleri vardır.

Hastalık çok ağır seyredip tamamen yatalak durumda da seyredebilir. Hafif tutulumlarda ise sadece parmak ucu yürüyüş şeklinde de görülebilir. Bu durum neonatal dönemde beyinde oluşan hasarın derecesi ile alakalıdır.

Serebral Palsi Tanısı

Serebral palsi tanısı çocuk nörolojisi bölümü tarafından koyulur. Bu çocuklarda detaylı öykü, fizik muayene ve beyin MR sonucu tanı koyulur.

Serebral Palsi Tedavisi

Çocuk nörolojisi, ortopedi ve fizik tedavi bölümü tedaviyi yürütür. Tedavi ve takip ömür boyu sürer. Kasılmaları kontrol etmek için medikal tedaviler gerekebilir. Fizik tedavi ve rehabilitasyon tedavinin en önemli bölümüdür ve süreklilik gerektirir. Ortezleme, alçı, botoks gibi tedavi seçenekleri hastaya göre uygulanabilir.

Kontraktürler ve kas kısalıkları olduğu zaman gevşetme gerekebilir. Bazı durumlarda ilerleyen yaşlarda kemik ameliyatları gerekir.

Serebral Palsi Ameliyatı

Serebral palsi ameliyatı aslında kol ve bacaklarda oluşan sekellerin tedavisidir. Fizik tedaviye yardımcı olmak için ameliyat yapılabileceği gibi oluşan deformiteleri de düzeltmeye yönelik ameliyatlar yapılır. Kas kasılmaları sonucu tendonlar kısalırsa uzatma işlemleri gerekir.

Kalça çıkığı görülürse buna bağlı uyluk ve leğen kemiği ameliyatları gerekebilir. Aşil tendon kısalığı görülürse aşil tendonu uzatılır. Yürüyüş bozuklukları varsa onlar düzeltilir. Bükük diz yürüyüşü varsa tendon transferleri, kemik ameliyatları ve gevşetmeler kombine şekilde yapılır.