Doğuştan Kalça Çıkığı Ameliyatı

Doğuştan Kalça Çıkığı Ameliyatı Nedir?

Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı gelişimsel kalça displazisi zemininde kalça ekleminde uyumsuzluk olan hastalara yapılır. Doğuştan kalça çıkığı aslında gelişimsel kalça displazisi hastalığının halk arasında bilinen şeklidir. Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı yerine gelişimsel kalça displazisi ameliyatı demek bilimse olarak daha uygundur. Ancak bu hastalık halka arasında doğuştan kalça çıkığı olarak bilinmektedir. Bu yüzden bu tabir ülkemizde sıklıkla kullanılmaktadır.

Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı bebeklerde, çocuklarda, erken erişkin yaşamda, orta yaş grubunda ve yaşlılarda farklıdır. Bebeklik çağında hastalık tanı almışsa sadece bandaj ile tedavi edilebilirken, çocuk yaş grubunda kalça açık redüksiyon veya yuvanın örtümünü artırıcı ameliyatlar gerekebilir. Erişkin veya yaşlılarda doğuştan kalça çıkığı ameliyatı total kalça protezidir. Belirli bir yaş grubundan sonra kaça kurtarıcı ameliyatlar fayda etmemeye başlar.

Doğuştan Kalça Çıkığı Ameliyatı Zor Mudur?

Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı teknik olarak özellikli bir ameliyattır. Doğuştan kalça çıkığı ameliyatını bu konuda uzmanlaşmış ve tecrübe kazanmış hekimlerin yapması uygundur. Çocuk yaştaki doğuştan kalça çıkığı ameliyatı bu konuda deneyimli çocuk ortopedi doktoru tarafından yapılması daha uygun iken erişkin yaştaki hastaya total kalça protezi konusunda deneyimli artroplasti cerrahı tarafından yapılması daha uygundur.

Doğuştan Kalça Çıkığı Ameliyatı Sonrası Ne Zaman Yürünebilir?

Çocuklarda veya bebeklerde açık redüksiyon yapılmışsa doğuştan kalça çıkığı ameliyatı sonrası ameliyathanede alçı yapılır. Yaşa göre alçı 6-12 hafta arasında kalması gerekebilir. Genç erişkinlerde yapılan örtüm artırıcı ameliyatlar sonrası yürüteç ile yürünebilir ancak desteksiz tam yük verme için ameliyata giren hekimin süreçte hastayı bilgilendirmesi gerekir. Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı için Erişkin yaşta total kalça protezi ameliyatı gerekmişse ertesi gün üstüne basarak yürünebilir. Ancak 4 santimden fazla kısalıklarda femur osteotomisi yapılmışsa hastanın 6 hafta yük vermeden yürümesi gerekebilir.

Doğuştan Kalça Çıkığı Ameliyatı Çocuklarda Yapılır Mı?

Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı bebeklerde ve çocuk yaş grubunda gerekebilir. Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı gerekmemesi için hastalığı erken yakalamak çok önemlidir. Bu yüzden 1 aylık iken sağlık bakanlığının başlattığı tarama programına uymak çok önemlidir. Kalça ultrasonu yapılması mutlaka önerilir. Erken yakalanan bebek grubunda doğuştan kalça çıkığı ameliyatı gerekmeden bandaj ile başarılı bir şekilde tedavi edilebilir. Geç yakalanan ya da bandajdan fayda görmeyen hastalara açık redüksiyon veya kapalı redüksiyon gibi işlemler gerekebilir.

Doğuştan Kalça Çıkığı Ameliyatı Sonrasında Bacak Boyu Eşitlenir Mi?

Başarılı bir şekilde tedavi edilen olgularda doğuştan kalça çıkığı ameliyatı sonrası bacak boyu eşitlenir. Bacak boyu eşit olan çift taraflı hastalarda doğuştan kalça çıkığı ameliyatı sonrası bacak boyunda uzama olur.

Doğuştan Kalça Çıkığı Ameliyatsız İyileşir Mi?

Doğuştan kalça çıkığı erken bebeklik döneminde tanı almış ise ameliyatsız düzelebilir. Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı gerekmeden pavlik bandajı sayesinde erken dönem bebekler başarılı bir şekilde tedavi edilir. Erişkin yaşta doğuştan kalça çıkığı ameliyatsız düzelmez. Fizik tedavi, ilaçlar ve diğer seçenekler sadece ağrıyı rahatlatır ancak çıkık kalçayı yerine koymaz.

Doğuştan Kalça Çıkığı Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi Gerekir Mi?

Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı sonrası fizik tedavi gerekebilir. Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı öncesinde hastaya dikkat etmesi gereken hususlar detaylı anlatılır. Örneğin ameliyattan sonrası yapması gereken egzersizler öğretilir. Bu egzersizler ameliyattan sonra yatak içi basit ev egzersizleri ile başlanır. Daha sonrası kontrollerde gerekli görülürse fizik tedavi desteğine başvurulur.

Tedavi edilmemiş bir doğuştan kalça çıkığı hastasının röntgen görüntüsü görülmektedir. Doğuştan kalça çıkığı ameliyatı gereken bu olguda cerrahi seçenek total kalça protezi ameliyatıdır. Kısalık ve ağrı şikayeti bulunan hasta total kalça protezi ameliyatı ile bacak boyu uzatılabilir.