Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kemiği Kırığı)

Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kırığı) Nedir?

Uyluk kemiği (femur) vücudumuzun en büyük kemiğidir. Kalça ve diz eklemleri arasında bulunur. Femur kemiğinin üst kısmı kalça eklemini, alt kısmı diz eklemini oluşturur.

Femur kemiği kırığı; trafik kazası, yüksekten düşme, deprem ve ezilme gibi yüksek enerjili travmalar sonrası gelişir.

Yetişkinlerde Femur kemiği kırıklarının tedavisi cerrahidir. Cerrahi dışı yöntemlerle uygun şekilde kaynama elde edilemez.

Femur (uyluk) kemiği kırığı ameliyatı ortopedi hekimleri tarafından gerçekleştirilir. 1 veya 2 gün hastane yatışı gerektirir.

Hastalar operasyondan 1 gün sonra ayağa kaldırılır ve koltuk değneği yardımıyla yürütülür. Hastaların büyük bir kısmı ameliyattan 1 gün sonra kırık tarafa bastırılarak yürütülür ve yaklaşık 4. Haftada aksamadan yürümeye başlarlar.

Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kırığı) Ameliyatı

Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kırığı Kemiği) ameliyatında plak veya çivi adını verdiğimiz implantlar kullanılır ve ameliyat yaklaşık 60-90 dakika sürmektedir.

Kırığın şekline ve yerine göre çivi veya plak ile cerrahi tedavi seçenekleri mevcuttur. Uyluk kemiği kırığında Plak ameliyatında açık cerrahi tedavi uygulanırken, uyluk kemiği (femur) kırığının çivi ile ameliyatı kapalı olarak santimetrelik kesiler üzerinden yapılmaktadır.

Uyluk kemiği kırığı ameliyatı röntgen (floroskopi) yardımı ile yapılır ve kırık uçları bir araya getirilerek kemikler plak veya çivi ile sabitlenir. Bu yaklaşık 60-90 dakika süren bir operasyondur.

Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kırığı) Ameliyatı Sonrası İyileşme Süreci

Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kırığı) ameliyatından 1 gün sonra hastalar doktoru tarafından destekli olarak yürütülür. Eğer kırık çivi ile tespit edildiyse hasta ertesi gün ameliyatlı tarafa basarak yürüyebilir. Eğer kırık plak ile tespit edildiyse hasta 6 hafta sonra ameliyatlı tarafa basarak yürüyebilir. Femur kırığı ameliyatı sonrası kaynama süresi yaklaşık 6-10 haftadır ancak bu süre 1 yıla kadar sürebilmektedir.

Femur kırığı kalça ve diz eklem hareketlerini bozduğu için bu eklemlerde sertlik olabilmekte ve fizik tedavi rehabilitasyon ihtiyacı doğabilmektedir.

Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kırığı) Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi

Uyluk kemiği (femur) kalça ve diz eklemlerine katılan bir kemiktir. Bu nedenle kırıklarında bu eklemler de iyileşme dönemi boyunca hareketsiz kalır. Bu durum her iki eklemde sertlik ve hareket kısıtlığı yaratır. Aynı zamanda çevre kaslarda incelme-zayıflama (atrofi) görülür.

Tüm bu durumların tedavisinde fizik tedavi uygulamaları olmazsa olmazdır.

Hastaların daha erken iyileşmeleri ve sosyal hayata daha hızlı dönebilmeleri adına femur kırığı ameliyatı yapılan tüm hastalara fizik tedavi verilir ve önerilir.

Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kırığı) Ameliyatı Riskleri ve Komplikasyonları

Uyluk kemiği (Femur) kırığı ameliyatı sonrası birtakım riskler ve komplikasyonlar görülebilir. Bunların başlıcası anestezi ile ilgili komplikasyonlardır.

Bunun dışında nadiren (%2-3) kırığın kaynamaması ve enfeksiyon gibi komplikasyonlar mevcuttur.

Bu komplikasyonları en aza indirmek adına operasyonun deneyimli bir cerrahi ekip tarafından uygun bir hastanede yapılması çok önemlidir.

Uyluk Kemiği Kırığı (Femur Kırığı) Ameliyatsız Kaynar Mı?

Yetişkinlerde görülen femur kemiği kırıklarında cerrahi tedavi uygulanır. Ameliyatsız olarak uygun şekilde kaynaması mümkün değildir. Ancak 50 kilogramın altındaki çocuklarda görülen femur kırıklarında alçı veya atel ile kırığın tedavisi ve kaynatılması mümkün olmaktadır.

Sonraki BlogYaş Ağaç Kırığı