Steroid İğnesi (Kortizon Enjeksiyonu)

Steroid Nedir?

Steroid grubu ilaçlar tıpta birçok sağlık alanında kullanılan antiinflamatuar ilaçlardır. Sadece ortopedi değil dahiliye, göğüs hastalıkları, romatolojik hastalıklar, kulak burun boğaz hastalıkları gibi birçok hastalık grubunda tedavi olarak kullanılır.

Steroid aynı zamanda böbrek üstü bezinde salınan bir hormondur ve vücutta birçok organ çalışmasında görev yapar. İlaç olarak kullanılan steroidlerin farklı formları vardır ve ödem giderici özelliği tedavide kullanılır. Bu ilaçların tedavide önemli yeri olduğu gibi aynı zamanda önemli yan etkileri vardır.

Steroid Enjeksiyonu Nedir?

Steroid enjeksiyonu bu grup ilaçların hastalıklı bölgeye lokal olarak yapılması sonucunda tedavide kullanılan bir yöntemdir. Eklem kireçlenmelerinde özellikle diz kireçlenmesinde sıklıkla kullanılır. Lokal anestezi ilaçları ile karıştırılarak eklem içerisine enjekte edilir.

Steroidin ödem giderici özelliğinden lokal olarak yararlanılır ve sinovit ve ödem baskılanır. Lokal olarak eklem içerisine yapılması sayesinde ilacın tamamı dolaşıma geçmez ve sistemik yan etkilerden kaçınılır. Steroid enjeksiyonları eklem içerisine enjekte edildiği gibi eklem dışında ortopedik rahatsızlıklarda kullanılır.

Örneğin tendinitlerde, omuzda biseps hastalıklarında, elde sinir sıkışmalarında veya tetik parmak gibi durumlarda lokal olarak hastalıklı bölgeye enjekte edilir. Özellikle bursitlerde dramatik olarak iyileşme sağlar. Yapılan enjeksiyonlar lokal olarak o bölgede kalır. Çok sık tekrar edilirse sistemik yan etkiler görülür.

Şeker ve tansiyon hastalarında tekrarlayan enjeksiyonlardan kaçınılması ve birkaç gün şeker tuz diyeti yapılması tavsiye edilir.

Steroidlerin Ortopedik Yan Etkisi Nelerdir?

Steroidler damardan veya tablet olarak yüksek dozda kullanıldığında avasküler nekroz hastalığına sebep olurlar. Avasküler nekroz hastalığı en sık kalçada yani femur başında görüldüğü gibi omuzda veya dizde de görülebilir.

Düşük doz kullanıldığında bu yan etkilerin görülmesi nadirdir ancak steroid grubu ilaçlar doktor kontrolünde düzenli kullanılmalıdır. Tablet olarak eklem hastalıkları olan romatolojik hastalarda sıklıkla kullanılır.

Bağışıklık sistemine olan etkilerden dolayı otoimmun hastalıklarda hastalığı baskılamak için tercih edilir.

Sonraki BlogKemik Tümörü Nedir? İyi Huylu ve Kötü Huylu Kemik Tümörü