Freiberg Hastalığı

Freiberg Hastalığı Nedir?

Freiberg hastalığı metatars başının avasküler nekrozuyla karşımıza çıkan ayak hastalığıdır. Freiberg hastalığı sıklıkla ikinci tarak kemiğinde görülür. Metatars başında farklı sebeplerden ötürü mikro dolaşım bozukluğu, başın beslenme bozukluğu veya tekrarlayan mikro travmaların birikmesi sonucu avasküler nekroz hastalığı görülebilir. Kadınlarda erkeklere göre daha sık görülür. Genç sporcu kadınlarda daha sık görülür.

Freiberg Hastalığı Tanı Nasıl Koyulur?

Freiberg hastalığında fizik muayene ve öykü çok önemlidir. Metatars başında bastırmakla hassasiyet görülür. Parmak ve tarak kemiği arasındaki eklemde ödem ve hareket kısıtlılığı görülebilir. Freiberg hastalığı erken dönemde MR da metatars başında ödem görülerek tanı koyulabilir. Hastalığın ilerleyen evrelerinde röntgende tarak kemiği başında çökme, düzleşme ve şekil bozukluğu görülebilir.

Freiberg Hastalığı Tedavisi Nasıldır?

Freiberg hastalığında erken dönemde öncelikle aktivite kısıtlaması, ödem alıcı ilaçlar, ayakkabı değişikliği, yumuşak tabanlıklar tedavide yeri vardır. Hastalığın erken döneminde atel tedavisi uygulanabilir. Buna rağmen freiberg hastalığında iyileşmeyen olgularda cerrahi tedavi seçenekleri vardır. Cerrahi seçenekler arasında eklem debridmanı, kıkırdak canlandırma, tarak kemiği osteotomileri gerekebilir.

Freiberg Hastalığı Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Freiberg hastalığı eklem hareket kısıtlılığı ve ağrıya sebep olur. Özellikle ayak ön tarafına basıldığında ve dar ayakkabı giyildiğinde ağrı yaparak günlük yaşamı kısıtlar. Tedavi edilmeyen olgularda hastalık ilerleyerek eklem kireçlenmesi dediğimiz dejeneratif osteoartrite sebep olur.

Freiberg hastalığı ameliyatından sonra iyileşme süresi ne kadardır?

Freiberg ameliyatı için hastalığın evresine göre eklem kıkırdağı durumuna göre farklı cerrahi seçenekler gerekebilir. Bu farklı ameliyatların iyileşme süreside farklıdır. Örneğin eklem debridmanı gereken bir olguda iyileşme süresi 3-4 hafta iken, tarak kemiğine osteotomi ameliyatı gerekmişse iyileşme süresi 6-8 haftadır.

İkinci tarak kemiğinde eklem yüzeyinde çökme, düzleşme ve şekil bozukluğu olan freiberg hastalığı tanısı nedeniyle ameliyat ettiğimiz hastamızın röntgen görüntüsü.

Web sitesinde bulunan tüm içerikler Ortopedi İstanbul Web ve Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasakltır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.